Hopp til innhold
Bindalingen

Lengde med #5 XXD

Recommended Posts

lengdene varierer på XXD konkurranse utgaven i #5. Bruce richards fortalte dette. noen er 36,6 og noen 38+. Dette har nok med herr hartman å gjøre...linene er fantastiske trenings snører. Det er absolutt IKKE lett å kaste ut en slik. jeg har ikke sett noen gjøre det uten videre..men med denne lina kan du holde MYE i lufta, og der er nøkkelen. for å få til DET, må man få bort vridninger o.l. tekniske mangler. Så hvis målet er å kaste langt med MYE line i lufta, er dette et av de beste snøre design på markedet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hej,

Her kan I se Lasse Karlsson, København kaste 120 fod med XXD #5 - www.cfcc.dk - gå lidt ned på forsiden hvor der er videotek og kig på filmen Long-cast (120 fod / 36,50 meter) - Lasse Karlsson.

Mvh

Bo

www.cfcc.dk

Endret av Bo Svarre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

heisann. hadde nettopp en LANG prat med mr Hartman.. han har det bra og kaster/forandrer seg hele tiden...det er visse forandringer på XXD designen vistnok...men sikkert til det bedre...De som er i handelen nå er kanskje av dem...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej,

Her kan I se Lasse Karlsson, København kaste 120 fod med XXD #5 - www.cfcc.dk - gå lidt ned på forsiden hvor der er videotek og kig på filmen Long-cast (120 fod / 36,50 meter) - Lasse Karlsson.

www.cfcc.dk

Saftige lange dobbeltrekk :biggrin: ...men har han ikke litt medvind på den videoen....se på skyene :wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Medvind og medvind kjakan.Se på trærne.Så fælt blåser det vel ikke der. :biggrin:

Flott kasting synes jeg.Positiv drift.Flott aksellerasjon.Behagelig kasting.

(Skal vedde på at du er enig med meg Thormill?(He,he... :biggrin: )

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå skal ikke du komme her å belære en eks-danske om danske vindforhold ... :roll: ..vinden i danmark er helt jevn og trærne bare legger seg pent over og holder seg der ...ikke noe sveiving her i gården .....legg vateren på skjermen, så ser du det :P

Neida... kastinga til Lasse er meget bra ...ingen tvil om det ...men teller fortommen på kastet så skal det ikke rare fjerten til for og få noen meter ekstra...... ...spesielt når jeg kaster :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det hadde vært flott Sven.

Et portrettintervju.Som du sier interessant fyr og en kul fyr.

(Har sett en del av innleggene hans på Sexyloop.)

"43m inn i vind".

Som sagt kul fyr og ikke minst kult snøre.

Større masse i frontdelen av snøret.Tregere overrulling,og

selfølgelig fornuftig med hensyn til "inn i vinden".

(Jeg vet vi har snakket om det før,men han minner meg

om Nielsen. :biggrin: )

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og hvordan funkerdette snøret på korte kast da ?

Regner ikke med at alle fluekastere klarer å holde 25 meter utenfor toppringen, ikke særlig nyttig heller i en fiskesituasjon :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det funker bra.. i og med at massen øker, vil overrullingen bremses, for slik jeg ser det enhanced bukt kontroll. nei å holde 25 meter utenfor klarer ingen uten å trene. IKKE NYTTIGT? jeg fiska stort sett med min 11,1#3 og DT 3 i sommer og må jo si det var både nyttig og gøy å kunne kaste 35+meter med såpass lett utstyr og tørrflue...fisk fikk jeg også!! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det funker bra.. i og med at massen øker, vil overrullingen bremses, for slik jeg ser det enhanced bukt kontroll. nei å holde 25 meter utenfor klarer ingen uten å trene. IKKE NYTTIGT? jeg fiska stort sett med min 11,1#3 og DT 3 i sommer og må jo si det var både nyttig og gøy å kunne kaste 35+meter med såpass lett utstyr og tørrflue...fisk fikk jeg også!! :biggrin:

He he sikkeert nyttig også, men jeg vil tro at kroknings prosenten ikke er all verdens.

Om man fisker i elv ville man nok ikke ha mange sekunder med stripefri flyt om man har 35 meter med line ute

Hvordan er xxd lina på korte kast ? ingen som har prøvd ? he he

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisket med XXD på både #4 og #5 stangen min i år. Synes de fungerer ganske bra selv på korte kast. Ruller rolig over, og presenterer rimelig bra. Er ikke noe særlig å skyte med når du har lite line i lufta. Synes ikke det var noe stort problem da jeg liker å holde mesteparten av snøre i lufta for så å legge pent ned istedenfor å skyte mye line når jeg skal presentere. Det finnes helt klart bedre fiskesnører, men dette fungerer like bra som veldig mye annet, og er et morsomt treningssnøre i tillegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja det var liksom det jeg prøvde på da..I og med at massen øker mot front tapering vil overrullingen bremses slik at Meget stor grad av Buktkontroll kan oppnåes.. meget fint til kurvekast og annet snacks.....Dety går fint å speye med men krever litt annet tempo og evt noe mer plass.. lengre D/V bukt, men det er nu mulig det er mine begrensninger....Hart nettopp bestillt en SA saltwater den nye i #6 nettopp for økt buktkontroll. Den har en lignende front taper, men mer ekstrem..Windmaster er ett annet artig snøre for å eksorimentere med bukter og slikt...ps prøv sytråd...det er ganske spesiellt... :biggrin: sorry fingra er fortsatt feite....får snakke med grete R....når det gjelder kroking, trur jeg ikke jeg mista fler enn vanlig. En fordel med DT er at den som regel strekker seg, i motsettniong til langslukene, når de blir mæla utover...hehe... stripfri flyt...hva med reach kast kompinert med Fallskjerm kast og denslags....no problem på 30+meter....hvis grunn teknikken er OK og man har et minimum av behov for at utvikle seg/lystbetont trening....mvh Hjulenissen

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det gjelder dette med lendekasting og WF liner, hvar det mattias L som for mange år siden viste meg det..hans 40meters kast inne med vanlig #4 er fortsatt noe av det mest imponerende jeg har hørt om.

XXd er et supert trening snøre, og særlig interessant når man sammenlkigner lengder og denslags fordi det er blitt en slags internasjonal standard, samt det faktum at man kan holde så mye i lufta.. MEN jeg har kasta like langt, antagelig lenger, ja det er jeg temmelig sikker på, med TIGHTLINE longbelly#5..Den er nok tyngre...men ved å holde i knuta mellom backing og selve lina, og få en fulltreffer her......det kan gå meget langt....Nå kan det kanskje virke som jeg er en selvopptatt skrytepave med et usannsynlig stort markeringsbehov...jeg er dog intet overmenneske, kun en hardtarbeidende sta, litt teit fyr med en addiktiv personlighet, og fluekasting har blitt My Life... You fight for your life right?...Syverzen har ved flere anledninger "parkert" meg med #5utstyr...det kommer helt an på hvilken line/stang som benyttes..men Tom har jo drevet med #5 saker i mange år nå...og jeg har sett et par MEGET langekast...jeg har hatt DT som spesialfelt....Det er vel helsa som har gjort at jeg kaster endel med XXD#5...jeg KAN ikke lenger ignorere min albue, hvis jeg ønsker at hvae et langt fluekasterliv....But Ill be back....jeg har skumle planer.. :evil:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja det var liksom det jeg prøvde på da..I og med at massen øker mot front tapering vil overrullingen bremses slik at Meget stor grad av Buktkontroll kan oppnåes.. meget fint til kurvekast og annet snacks.....Dety går fint å speye med men krever litt annet tempo og evt noe mer plass.. lengre D/V bukt, men det er nu mulig det er mine begrensninger....Hart nettopp bestillt en SA saltwater den nye i #6 nettopp for økt buktkontroll. Den har en lignende front taper, men mer ekstrem..Windmaster er ett annet artig snøre for å eksorimentere med bukter og slikt...ps prøv sytråd...det er ganske spesiellt... :biggrin: sorry fingra er fortsatt feite....får snakke med grete R....når det gjelder kroking, trur jeg ikke jeg mista fler enn vanlig. En fordel med DT er at den som regel strekker seg, i motsettniong til langslukene, når de blir mæla utover...hehe... stripfri flyt...hva med reach kast kompinert med Fallskjerm kast og denslags....no problem på 30+meter....hvis grunn teknikken er OK og man har et minimum av behov for at utvikle seg/lystbetont trening....mvh Hjulenissen

Takk for et meget utfyllende svar, nå er det jo slik at selv med ok grunnteknikk ville jeg ha en del problemer med å presentere ei tørrflue på 30 meter, kommer nok nor til kort der ja :)

Mulig jeg nærmer meg om jeg kjøper et xxd og trener i noen år :), og kommer tilbake når jeg er passert 40 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sett deg et mål og jobb jevnt og systematisk, så kan det skje fortere enn du aner.....Ikke dumt å trene med DT, og de strekker seg velig bra. 27meter Dt+ 4-5 m fortom. Vips....youve got it...

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sett deg et mål og jobb jevnt og systematisk, så kan det skje fortere enn du aner.....Ikke dumt å trene med DT, og de strekker seg velig bra. 27meter Dt+ 4-5 m fortom. Vips....youve got it...

Ja ikke dumt å trene med dt snøre eller evnt level snøre. men det er uhyggelig små marginer fra å presentere ei flue perfekt på 25 meter, i forhold til 30+ :), jeg er ikke der enda, men man kan jo håpe at riktig trening gir uttelling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

i dont know...jeg introduserte lina..hehe..casting forbundet har sikkert tatt over...evt kristiansand..men det er en kul line å trene med..jeg holder på 100fot og kaster den stort sett ut i MOTTREKK hvilket er den beste treningsform..RICK hartman gidder ikke engang måle i med vind..PS hans mål er å kaste langt inne...

see you around!! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå kan det kanskje virke som jeg er en selvopptatt skrytepave med et usannsynlig stort markeringsbehov...jeg er dog intet overmenneske, kun en hardtarbeidende sta, litt teit fyr med en addiktiv personlighet, og fluekasting har blitt My Life...

:biggrin: jasså.

kan du utdype addiktiv personlighet, interesant du nevner det :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg