Hopp til innhold
Bindalingen

Lengde med #5 XXD

Recommended Posts

Hei har fått inntrykk av at det er en del som kaster lengde med xxd og #5, Har selv skaffet meg dette snøret og bruker det til trening. Stangen jeg bruker er en scott s3 #5, 9 fot, bruker 9 fot fortom. Hvor langt kaster dere andre med tilsvarende utstyr?

Jeg har ikke fått kstet så mye med det enda, men har prøvd litt, og persen er på 32 oppmålte meter. Håper på å nå 35m før sommeren er over.

Andreas M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

heisann, snøret er helt glimrende til trening, og du vil utvikle deg som kaster. de fleste jeg kjenner trenger tid på å tilvenne seg lina. du har en referanse. Har du den orange konkurranse utgaven? Kaster du ut den er det meget bra og du vet at du har en OK dag, klarer du det ikke har du en mindre bra dag og gjør et eller annet feil....Det er det det i stor grad dreier seg om. identifere feil og GJØRE noe med dem. slikt kan være både deprimerende slitsomt og demoraliserende, men slik er det bare, no pain no gain...Hemmeligheten med å evt få ut hele den lange utgaven er å holde mye line i lufta, kontrollert vel og merke, evt skyte litt i siste bakkast og så å treffe i fremkastet. det er lurt å fokusere på bakkastet først og husk at det er teknikk inkke kraft. jeg har slitt med lina sjøl, og fant ut at det funka mye bedre hvis jeg sa til meg selv at jeg ikke skulle kaste ut hele, men ta inn et par meter. jeg kasta mer avslappet og Vips! ut føyk den... very nice indeed.

Lykke til og ta kontakt hvis det er noe..... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er den vanlige versjonen jeg har, har tenkt på å få tak i den oransje utgaven, må vell bestille den fra utlandet. Eller jeg får skøyte på det snøret jeg har, vi får se. Problemet mitt er vell å klare å kontrolere tilstrekkelig med line utenfor stangtuppen. Men jeg trenner målbevist på det... Jeg å brodern var ute å kasta litt i går, da ble til at vi prøvde ut litt forskjellig, blant annet et gult hardy runningline som snøre på en xp #8 det gikk faktisk greit å holde en 15m i lufta. Det krevde en meget god stopp. Arti å leike seg litt også.

Hvor mye snøre bør klare å holde i lufta for skyte ut den oransje versjonen, den er vell på 38-39m?

Andreas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg synes å huske at rick Hartman fortalte meg at han pleide å holde på ca 90fot, altså fra der du holder på lina ikke utenfor, jeg bruker noe mer , ander Steve R feks noe mindre enn Hartman, du må prøve deg fram se hva som funker med din teknikk. du MÅ ikke nødvendigvis holde MAX i lufta , du kan prøve å skyte i siste bakkast. Så mye line som jeg snakker om er jo en lang trenings affære, det var iallefall det for meg, og det krever vedlikehold.Det krever også en kraftig stang. Sage TCR og en jeg har laget er de Jeg synes er best so far. men hvis du holder litt mindre i lufta vil de funke med mye forskjellig. TIM rajeff har laget en rimelig lengde 5er se på ECHO flyrods/ Airflo USA, jeg bruker gjerne vår evolution stix5, Orvis T3 #midflex funka veldig bra.det er så mye bra nå....

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

90 fot ja da har jeg litt igjen... Er ganske fersk innen fluefiske startet for 2-3 år siden med fiske. Har ikke trent skikkelig på kasting før i vår. Var å testet litt i dag da klarte jeg å holde ca 25m kontrolert i lufta, men det var med 6er og dt5. Får bare fortsette å trene tenker jeg, det har blit som en besetlse dette med kasting :huh:. Skal ta en titt på stanga til Tim Rajeff.

Takk for gode råd Sven..

Andreas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke for og være mistroisk eller no,men 25 meter kontrollert i lufta??>Etter trening kun i vår?Greit det var med DT,men 25 meter er det ikke mange som greier og holde.Lurer litt på hva du mener med kontrollert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg går utfra at du mener 25m fra der du holder på lina. meget bra det hvis du kun har kasta 2-3 år, hvor bor du og hvor gammel er du? 25meter UTENFOR stanga er temmelig krevende, og jævlig vanskelig i vind...keep on trucking.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var 25m fra linehanda og ikke utenfor stangen. Med kontrolert mener jeg at bukta er fin. Dette er jo ikke noe jeg klarer hver dag, men når det klaffer og jeg har en god dag.. Jeg bor i sogndal for tiden, men er akkurat ferdig med studier så jeg er på flyttefot til dit jeg måtte få meg jobb.

Så vist det er noen som har bruk for en fluekaste fanatiker, med en bachelor i akvakultur Call me.... 8)

Andreas26

Endret av Bindalingen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var 25m fra linehanda og ikke utenfor stangen. Med kontrolert mener jeg at bukta er fin. Dette er jo ikke noe jeg klarer hver dag, men når det klaffer og jeg har en god dag.

Fortsett me å trene herifra siden det er herfra du har kontrol,og skyt ut snøre i siste bakkast.Har du da full kontakt me snøret vil du se at det bærer langt,,,lærte selv dette ifra Sven da han var i Tromsø...Har du tillegg det rette grepet gjør du dette uten mye kraftbruk.

mvh...en som liker å pælme langt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så hvist XXD snøret ditt (jeg regner med at det er SA XXD vi snakker om..) er oransje er det et konkuranse snøre? Mitt er oransje men visste ikke at det var noe spesielt? Hva er forskjellen da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De orange XXD linene jeg har vært borti i #5 (ja alle er fra SA) er alle konkuranse liner. Forskjellen er bare at denne har lengre skyteline enn den vanlige XXD lina som er grønn. Hvilken farge de vanlige XXD linene har i høyere klasser en #5 vet jeg dog ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

XXD er en snøremodell på lik linje med GPX. Alle disse snørene er WF snører.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror kankje du tar feil. Bakpå mitt gpx #2 er det beskrevet også et dt snøre....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

GPX står for en spesifikk tapering,

Det er slik jeg har forstått XXD også, men jeg er absolutt ikke allvitende :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

GPX står for general purpose. WF eller DT . XXD står for extreme? :blink: distance...det har med coating/ stivhet tapering osv osv å gjøre...

ps har aldri prøvd GPX DT...Det må ha med tapering og coating å gjøre.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei jan erik.

Har du den nye eller den gamle versjonen av XXD snøret?

(Er det lov å spørre om hvor du fikk tak i det?)

Om jeg ikke husker helt feil mener jeg at Bruce Richards har nevnt (et eller

annet sted på nettet,men jeg husker i farten ikke hvor) at den tidligste

utgaven av XXD snøret var orange,men solgte ikke særlig bra og i

så henseende overtok den grønne versjonen.(Det er ikke konkuranseutgaven

vi snakker om nå.)

For det jeg vet,så finnes XXD snøret kun i WF.

Enten er snøret du har ca.32m. eller oppunder 40m.

(Og konkuranseutgaven er da snøret som er ca.40m.)

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Åge.

Info`en kjenner jeg godt til,men som det heter,jeg både bukker og takker

i alle fall. :biggrin:

(PS.Et eller annet rart er det,for jeg kommer ikke inn på siden.

Det gjør jeg derimot ved å gå inn via det første innlegget ditt.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har flere XXD-snører hjemme.

Det første kjøpte jeg for noen år siden, og det var en XXD WF-5-F i fargen Optic Orange. Lengden på dette er 90ft/27 meter.

Neste sommer kjøpte jeg et tilsvarende med benevnelsen XXD WF-6-F i fargen Mist Green. Lengden på dette er og 90ft/27 meter.

I fjor kjøpte jeg igjen et snøre med benevnelsen XXD WF-7-F i fargen Orange. Dette er Competition-utgaven, og lengden er 120ft/36,6 meter.

Og nå i høst kjøpte jeg et tilsvarende XXD WF-5F i Orange, som og er 120ft/36,6 meter.

Serien heter forøvrig Mastery Series.

Så det er med andre ord et rikholdig utvalg av disse snørene. Forøvrig er det Bios (63 86 81 80) som importerer disse, og spør dere Vidar eller Stig, så skaffer de slike. Bare husk å si at dere skal ha den lange utgaven.

Det blir vel XXD-5-F som blir snøret som skal brukes i #5 konkuransen som Tønsbergingene skal dra i gang i løpet av vinteren. Fra Kr.sand kommer vi noen stykker for å delta, og vi gleder oss til å komme opp og hilse på gjengen der oppe igjen.

Ronny S

Endret av Ronnys

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor langt har ffn's brukere klart å kaste xxd 5'er?

Oppmålte meter i vitners nærvær selvfølgelig...he he :P

Sikkert ingen som blir sur hvis du "åpenbarer" ditt eget resultat ...først :P

Det blir vel XXD-5-F som blir snøret som skal brukes i #5 konkuransen som Tønsbergingene skal dra i gang i løpet av vinteren. Fra Kr.sand kommer vi noen stykker for å delta, og vi gleder oss til å komme opp og hilse på gjengen der oppe igjen.

Ronny S

Hyggelig det.. :biggrin: ...Tom S. mumlet vel litt om å stille opp han også.... :roll: (JUUHUUU!!...er du der?? :biggrin: )

håper det blir noe greie på de reglene snart...så vi kan få noe konkret å forholde oss til :unsure:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sikkert ingen som blir sur hvis du "åpenbarer" ditt eget resultat ...først :P

Et par og tjue......kanskje opp mot tredve "vennesla meter" he he :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg