Hopp til innhold
Ole M

Ørretfluer - inspirasjonstråd

Recommended Posts

:clapping: Glem Long, tenk short, ha ha...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Synes det er ganske mye fokus på tørrfluer selvom de er drittkule. Så jeg slenger inn en nymfe :clapping:

Endret av IvarW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pale Olive Dun (Baetis) i str 14.

Krok: Hends 404BL

Kropp: Turkey Biot Pale Olive

Hale: Natural Bucktail

Vinge: CDC Light Blue Dun

Thorax: CDC Golden Olive warm

Fiskes "dead drift" i elv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

synd veldig mange av bildene i denne tråden har forsvunnet, jeg som planlegger fluebindings karriere start kanskje så fort som til helga trenger litt inspirasjon:p 

men de som var tilgjengelige var jo snasne:) den siste baetisn til Lund var jo veldig fin, og noe jeg skal forsøke meg på :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En klinkhammer variant ala Westrin

http://www.fluefiske.net/forum/uploads/monthly_01_2014/post-328-0-73593600-1389996000.jpgh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen Daddy long leg's.

Litt dårlig bildekvalitet kanskje ( tatt med ipad:)).

attachicon.gifimage.jpg

Hva bruker du til kroppen på longlegsen? Hva tenker du om å bruke foam, ALA den man bruker som kropp på russefluer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En klinkhammer variant ala Westrin

attachicon.gifimage.jpgh

Flott klinkhammer. Skal den imitere fjærmygg/tovinger? Hvis man binder inn to/tre lange halefibre, går den som døgnflueimitasjon også. Forresten, kanskje ikke nødvendig med halefibre, den imiterer bra likevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva bruker du til kroppen på longlegsen? Hva tenker du om å bruke foam, ALA den man bruker som kropp på russefluer?

Jeg bruker FlyRite, synes den gjør seg best. Foamen flyter nok bedre, men dubbingkropp tiltaler meg, og den legger seg akkurat passe i vannfilmen (synes jeg:)).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flott klinkhammer. Skal den imitere fjærmygg/tovinger? Hvis man binder inn to/tre lange halefibre, går den som døgnflueimitasjon også. Forresten, kanskje ikke nødvendig med halefibre, den imiterer bra likevel.

Takk:). Klinkhammeren imiterer vel både klekkende vår-, døgnfluer og steinfluer. Monterer en på stjert på den, så kan den også immitere døgnflue i dun-stadiet. Dvs en fin allrounder, da det også er muligheter for flere personlige variasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt ørretmat

Strekning caddis til tørk etter etter lite bad i hydrostop:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pen samling det der !

Par spørsmål , hvorfor rød hale ? og hvorfor såpass tynn kropp ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rød hale er grunnet en ørretfiskende venn som har hatt suksess med det:)...

Ser nok noe tynnere ut på bildet enn de er, kunne kanskje ha dubbet mer, men tror ikke det spiller så mye rolle. Henger vel litt muddler vane der:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har hatt god erfaring med litt farge på slike fluer selv. F. eks Grøthe-muddler har enkelte slått knock out på "vanlig" streaking caddis.. De mest betydelige forskjellene har vært på et par turer etter ulike røye-arter ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som fisker med slike klassiske tørrfluer lenger?

Har en bindekveld i uka med en kamerat hvor vi binder tørrfluer, praktiske fluer, forenklede varianter (i tråd med tiden:)).

Filosfofien er mer enn to og et halvt minutt på flua er bortkastet tid. Da jeg mener ørretten ikke er et intelligent overnaturlig vesen så blir det sikkert dugelig ørrettmat av det.

Så etter noen kvelder så trenger en litt utfordringer, og hva er mer morsomt å supplere boksen med noen klassiske tørrfluer. De fisket før og fisker sikkert idag også. De er vakre i tillegg:). Det er et par fluer som har fanget interressen, Adams og Quill Gordon.

Her en Quill Gordon.

Noen flere som har sansen for slike?

(Skal ta et bedre bilde og legge den til flueboksen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg