Hopp til innhold
Ole M

Ørretfluer - inspirasjonstråd

Recommended Posts

Hvor kjøper du Vagwing? Så ut som et gunstig materiale for vårfluevinger. Er det sprøtt, mykt, flisete? Slitesterkt? Flere farger? Har prøvd med fantastic wing fra mustad (for stive, tåler lite) og noe syntetisk fra lakeland (for myke, ligger dårlig). Er interessert i et vårfluemateriale som funker!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg fikk det fra Staffan. Det er mykt og hvis du har litt sand pappir så kan du i tillegg pusse vingen så den blir mere hårete, uten at den blir ødelagt.

Dette funker i høyeste grad som vårflueving. Har ikke fått prøvd vagwing fluene enda, men de ser da i alle fall dødlige ut!

Når det gjelder farger så fikk jeg i brunt, og mørk/lys grått. Tviler på at det finnes i flere farger...

Er jo forsåvidt kun de fargene du trenger da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvor kjøper du Vagwing? Så ut som et gunstig materiale for vårfluevinger. Er det sprøtt, mykt, flisete? Slitesterkt? Flere farger? Har prøvd med fantastic wing fra mustad (for stive, tåler lite) og noe syntetisk fra lakeland (for myke, ligger dårlig). Er interessert i et vårfluemateriale som funker!

<{POST_SNAPBACK}>

Vagwing fluene er giftige! Har brukt de i noen år, men min erfaring er at de ikke på noen måte er bedre enn cdc-caddis fluer, eller lett dressa hjort/elk fluer.

Vagwing-materialet er rett og slett AC-filter som sitter i en nyere VW, hverken mer eller mindre :)

Fåes kjøpt hos alle autoriserte VW forhandlere.

Staffane er en skikkelig luring :biggrin:

Endret av Tormod :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjempe artig tråd :biggrin: !!! Jeg blir virkelig inspirert av dette. Fortsett med dette :) !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mine fluebokser er blanding av hjemmesnekret og kjøpte fjær. Blitt slik da man skjelden behersker ALT like bra og noe kjøpfluer er uansett lysår frem i vanskelighetsgrad. Så her er en boks hovedsaklig døgnfluenymfer som altså er en slik blanding.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er noe av det bedre ang vårfluepupper jeg har, utseendemessig ihvertfall, dessværre ikke lagd av meg selv og har heller ikke mønsterbeskrivelse Disse var i utgangspkt utstyrt med lange vedheng av mono med dråpeformete fortykkelser på, sikkert fint i vannet men etter masse uforståelige tilslag som ikke satt i fjor har jeg kuttet av monoen på disse og lurer på om de funker bedre da <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tørrflueboksen, no hackle og fallskjerm

Nymfe/våtflueboksen

Tørrfluer med hackle

Mickey Finn

Fallskjermfluer- Spinner og Dun

Og "slukboksen" til fiske i havet. Her er det fullt kaos....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Inspirasjonstråd er det muligens ikke. Her er det ikke så mye orden, og det er enda tidlig i sesongen... Også er jeg ikke helt perfeksjonist på binding, men kom gjerne med tips og råd, dette har jeg kun lært selv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er noe av det bedre ang vårfluepupper jeg har, utseendemessig ihvertfall, dessværre ikke lagd av meg selv og har heller ikke mønsterbeskrivelse Disse var i utgangspkt utstyrt med lange vedheng av mono med dråpeformete fortykkelser på, sikkert fint i vannet men etter masse uforståelige tilslag som ikke satt i fjor har jeg kuttet av monoen på disse og lurer på om de funker bedre da <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilket matriale er det du har brukt på kropppene der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå kommer et bidrag fra meg, forhåpentligvis blir det flere etterhvert. Denne driver jeg og binder opp noen av nå.

post-21-1117899802_thumb.jpg post-21-1117899837_thumb.jpg

Spent Spinner str 14:

Tråd: Svart bindetråd

Kropp:Brunrød tørrfluedubbing

Hale: Fire microfibbets, spredt i to bunter

Vinge: Oppbundet grizzlyhackle

Grunnen til at jeg bruker grizzlyfarga hackla istedet for blue dun som Krogvold bruker er at jeg føler kanskje det gir et bedre mønster av vingen? Dette er sikkert bare spekulasjoner og har høyst sannsynlig ingenting å si.

Viktig: Forsterke med superlim både på hver vingebase, og på avslutningsknuta. Dette gjør at flua holder mye lenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ENDELIG kunne jeg gå til innkjøp av kamera med macro funksjon!

Cdc no hackle:

Starter med å binde inn hale fibre bestående av coq de leon. For så å dubbe binde tråden med cdc.

140620051421x6o7jYGZIOLKRGFxW7.jpg

Når kroppen er ferdig surret, binder man inn vingen, bestående av et par cdc fjær.

1406200514095lk8APb1CItya5F3vh.jpg

Lag så ei løkke og spinner cdc i den.

140620051440P6tXNrYkmm8AGxMxnL.jpg

Så klippes binde tråden av.

140620051413I1yZYjuSE1z1g74tH5.jpg

Til slutt trimmer man av utstikkende fibre på undersiden av flua. Det er viktig å la det være igjen tilstrekkelig med fibre på begge sider, da dette skal erstatte hacklet som brukes på vanlige comparaduns.

Ferdig.

140620051444I6JzsKMNsPoHTMB2A4.jpg

1406200514073VpxsrRJGepgxu9yNc.jpg

140620051439nrOpHL6Wb5apv1iEKB.jpg

Endret av Ole M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rena flua

Klipp opp noen bunter med brunt poly garn og dubber kroppen ca 2/3 mot krok øyet.

140620051629h3tTcNiR9GQNNYYatW.jpg

Så binder man inn en poly ving. Deretter hackle.

140620051620AjRK56HfP8rwlMSKNY.jpg

Dubb torax.

140620051650xENxfhUOYaJ5yFPlUb.jpg

Og så surres hackelet rundt stammen og bindes ned med et par/tre turn

1406200516198Hqyt9pnupLhKdX7cO.jpg

Klipp av binde tråden, hold vingen bakover, og legg enten på en dæsj med smeltelim, eller superlim. Stryk over med tommelen.

1406200516466PcCRSVxS2BnlqwGaK.jpg

Selv bruker jeg superlim:

1406200516061DEICGVbSpZ27oZgA1.jpg

Ferdig. (Kan av og til være vanskelig å kontrollere mengden med lim som kommer ut... som man kan se jeg har vert her :) )

140620051632DCDPd3xUprmwajn78Y.jpg

140620051654AeETtEKrTvuMBvWLIU.jpg

Endret av Ole M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et tips for å kontrollere mengden lim som kommer ut er å ta en dråpe og dryppe på noe hardt (pult/bord), deretter bruker en dubbingnål og tilføre passende mengder. Superlim herder nemlig ikke når det ligger slik, det tar uansett lang tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er et godt tips.

Bare for å nevne det så er den flaska jeg holder der brukt på veldig mange fluer nå. Begynner å bli godt brukt for å si det sånn. Både vid og uberegnelig..

Ellers er Lock Tite flasken egentlig perfekt når det gjelder mengden lim som kommer ut av gangen.

Endret av Ole M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vulgata imitasjon

Har veldig lite erfaring fra fiske under vulgata klekkinger, så her legger jeg ut et forslag til dun imitasjon.

Håper jeg på tilbakemelding når det gjelder farger, bruk av matrialer, og evt andre måter å binde de på!

Her har jeg startet med å tvinne chenille, så flambert det med lighter.

140620052057zbwU83tlBoRallQnzD.jpg

Deretter bundet inn en cdc ving.

140620052024jBCg3AaVHrYKhd33sl.jpg

Så har jeg dubbet med fly rite, og brukt svart hakckle (?)

1406200520541WUugGIFusNIwQPflj.jpg

140620052022AbxPBAfJDGHEMF7m4y.jpg

120620051556qTe6VKTdYg5fhghQxT.JPG

Endret av Ole M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eller du kan bruke smeltelim, Ole Marius.

Denne flua har i en årrekke vært en av mine absolutte favoritter i Rena elva, og etter råd fra Staffan har jeg alltid valgt å bruke smeltelim. Det fungerer som bare f........

Terje!

Det er et godt tips.

Bare for å nevne det så er den flaska jeg holder der brukt på veldig mange fluer nå. Begynner å bli godt brukt for å si det sånn. Både vid og uberegnelig..

Ellers er Lock Tite flasken egentlig perfekt når det gjelder mengden lim som kommer ut av gangen.

<{POST_SNAPBACK}>

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ser ut til at kameraet jeg anbefalte deg gir veldig gode makrobilder, dette er lovende Ole Marius!

Nå er det kun noen uker igjen til vi skal ut på årets høydepunkt, og da må jo kameraet være med, slik at vi har noe å se på utover høsten og vinteren.

Terje!

Vulgata imitasjon

Har veldig lite erfaring fra fiske under vulgata klekkinger, så her legger jeg ut et forslag til dun imitasjon.

Håper jeg på tilbakemelding når det gjelder farger, bruk av matrialer, og evt andre måter å binde de på!

Her har jeg startet med å tvinne chenille,  så flambert det med lighter.

140620052057zbwU83tlBoRallQnzD.jpg

Deretter bundet inn en cdc ving.

140620052024jBCg3AaVHrYKhd33sl.jpg

Så har jeg dubbet med fly rite, og brukt svart hakckle (?)

1406200520541WUugGIFusNIwQPflj.jpg

140620052022AbxPBAfJDGHEMF7m4y.jpg

120620051556qTe6VKTdYg5fhghQxT.JPG

<{POST_SNAPBACK}>

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er kanon! Må si meg stor førnøyd hittil!!

Det blir garanter med på turen ja :)

Legger ved et macro bilde av en spent spinner bundet på krok 32:

1406200523386RZxK1iFT851p7RAnf.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her kommer en test på steg for steg binde beskrivelse av en vulgata i tesktillim versjon med Sail wing vinge. Flua har ikke blitt testet men jeg trur den skal kunne bli en killer når klekkingene begynner. Når det gjelder farger og størrelse så er ikke denne flua som jeg har bundet her helt perfekt men det er bare å justere etter egne behov.

1: fest inn halen av hjortehår på en nål. Avslutt med et par halvstikk.

post-257-1118852014_thumb.jpg

2: smør på med casco tekstillim (stor rød tube) til du har dekt hele surringen.

post-257-1118852120_thumb.jpgpost-257-1118852176_thumb.jpg

3: Før så på dubbing ved å legge den inntil limet for så å snurre kroppen rundt, etter hvert så kan man ta i litt for å få en jevn og fin kropp.

post-257-1118852234_thumb.jpg

4: klem godt til og dra kroppen av nåla. Hvis kroppen er noe rufsete så er det bare å masere den litt så vil den bli jevnere.

post-257-1118852279_thumb.jpgpost-257-1118852348_thumb.jpg

5: klipp vekk det overflødige av halen og tre den inn på kroken for så å sikre den med noen runder med binde tråd og lynlim.

post-257-1118852400_thumb.jpg

6: dubb fram til der vingen skal festes (noe jeg har glemt på bildet…)

splitt polygarnet opp i tynne bunter og fest de oppå hverandre for å få en tynn men brei vinge (sail wing) ?

post-257-1118852512_thumb.jpgpost-257-1118852574_thumb.jpg

7: surr så noen turn i framkant for at fremre del av vingen skal reise seg.

post-257-1118852641_thumb.jpg

8: fest inn hacklet sånn at du kan ta et par turn i midten av vingen. Dubb så fram kroppen.

post-257-1118852703_thumb.jpg

9: surr to turn mellom polybuntene for så å surre resten av hacklet frem til hodet hvor du avslutter.

post-257-1118852783_thumb.jpg

10: klipp så til vingen sånn at den minner mest mulig om en døgnfluevinge, deretter klipper du hacklet under. Jeg klipper det nesten rett for at flue skal ligge fint på vannet. (Nb pass på å bruk et mykt hackel sånn at det ikke bryter overflate filmen)

post-257-1118852856_thumb.jpgpost-257-1118852900_thumb.jpgpost-257-1118852992_thumb.jpgpost-257-1118853053_thumb.jpg

Her er også et par eksemplarer av originalene, og som dere ser så varierer størrelse og farge en god del.

Dun:

post-257-1118853110_thumb.jpg

Spinner:

post-257-1118853162_thumb.jpg

Redigerinrg: opphavs mannen til måten å binde vingen (sail wing) på er Andre Brun hvis jeg ikke tar helt feil.

Tekstillim kroppen er jeg litt usikker på men det var i hvertfall Rune André Stokkebekk sin versjon jeg så først. bare sån at det er sagt :)

Endret av jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:biggrin: Gutter, jeg titter og studerer, lærer og binder! Dette er snadder for "mor" med bindestikka når lakseboksene er så godt som fulle og det står skrint til med ørretsortimentet.

:P MER!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enkel og effektiv tungsten nymfe.

170620052153nlGvTEqoueAIgWyVnc.jpg

Fått mutcho fisk på den flua.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her kommer dagens produksjon av myggpupper og klekkere, pluss et par store palmere som er stappa med capok dubbing som skal brukes som nappindikatorer...

post-257-1119117230_thumb.jpg

Så et bilde av en mudler variant som fisker meget bra i skumring og mørke etter stor ørret :wink:

post-257-1119117359_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

blir sykt engasjert av å lese og binder meg gjennom side etter side,men er det noen som har noen gode steinflue imitasjoner eller myrdøgnflue imitasjoner??

<{POST_SNAPBACK}>

Når det gjelder steinflueimitasjoner, så kan du benytte Renaflua som OleM har vist før her på tråden. Lag vingen litt lengre å slanker.

Myrdøgnflue så er det vanlig parachut imitasjon som funker, tenkte du på noen spesiell fargekombinasjon så kan du sjekke ut:

http://www.eikre-fly.no (under flueboksen/døgnfluer) http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?n...rticle&artid=64

http://www.hermansen.se/flueboksen/torrfluer/leptophleia.php

Endret av fluefiskerjan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

flotte fluer!!! her er noen av mine febrilske forsøk:

ø.v:fantasi streamer som jeg kaller hvite adolfsen(finner alltid idiotiske navn)men den er sykt effektiv til røye syns jeg.

ø.h:forsøk på å binde en vespertina.har ikke prøvd denne ennå.

m.v:oppned bunden fallsjermflue som også skal imtere vespertina.

m.h:en klekker

n.v:forsøk på å binde en vulgata men som dere ser glemte jeg vingen

n.h:forsøk på å binde en steinflue men får ikke helt til det der med at vingen skal ligge...samma problemet når jeg binder vårfluer med fjørvinge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sitter og binder noen tidkrevende Daddy Longs legs jeg kaller monsterstankel.

Bein: Brune round rubber legs med leddknuter

Kropp: Vanlig dubbing

Vinger: Hacklespisser grizzly

Hackle: Brunt hanehackle.

Dårlig flyteevne på disse fluene, men fisker bra impregnert godt.

post-21-1119565072_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg