Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 22, 2005 Prøvde med denne type tråd på et annet forum, men endte opp med at det kun er jeg som legger ut bilder... dårlig med bidrags gytende.. meningen er at flere skal bidra slik at dette kan bli en nyttig inspirasjons tråd, med tema ørret fluer! Tror nok flere har noe å bidra med her på ffn. Her er det bare å legge ut bilder av go` flua og div varianter du måtte ha av forskjellige mønstre, og legg gjerne med en binde beskrivelse eller kanskje noen linjer om teorien bak flua e.l! Hvis flere bidrar tror jeg denne tråden i stor grad kan bli en god inspirasjons kilde for alle oss som har fluebindig og fluefiske etter ørret som vår store lidenskap Får starte med disse: Streamer for kveldsfiske etter stor aura: (muddler/wolly bugger hybrid) Fått mycket stor ørret på den flua! Kanin zonker: Vårflue imitasjoner: (ø.tv streaking caddis. ø.th G & H sedge) (n.tv Rena flua. n.th cdc vårflue m/ puppe skinn) Enkle og effektive gullhode nymfer: Bruker coin heads av tungsten. Binder inn tynn kobber tråd og en strimmel med flash bak. Så dubber jeg hairs ear dubbing rett på tråden. Ribber så kobber tråden og flashet fremover (kobber tråden i motsatt retning slik at det overlapper flashet) Så er det bare å børste i vei for å få et mest mulig fluffy resultat: Dady long leggs: Liten vinge maur: Paraloop klekkere: (meget gode fiskefluer og genial binde teknikk) Aurevilli imitasjon: Ephm. Vulgata imitasjon (dun): Spent Ephm. Vulgata: Også et lite innblikk i noen av flueboksene: (Driver å fyller opp nå, så de er noe ufullstendige) Div. tjekkiske nymfer: Et lite utvalg av tørre mygg imitasjoner: Døgnfluer: Kommer med flere straks. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 22, 2005 Fluene i dette innlegget er mønstre jeg ikke har noe erfaringer med enda, men det er prototyper som er ment for å ha noe å gå utifra. Annet en denne da, dynamitt`en, som er ei vellprøvd flue (nederst en liten døgnflue klekker): Øverst: leddet nymfe. Nederst: streaking caddis med påbunnet foam i fronten, som er ment for å plaske ekstra mye (veit ikke om det har noe mission, men jeg syntes da det er en interessant idè..): Caddis pupper med smelte lim over rygg skjoldet: ø.tv steinflue nymfe. ø.th liten libelle eller noe.. [;)] og nederst er en larve imitasjon (caddis) inspirert av Oliver Edwards: Vulgata i flere stadier. Nedenfra og opp- nymfe, klekker, og dun: (Synd jeg ikke har makro på kameraet, men bildene blir da i alle fall så tydlige at man ser hva det er snakk om.) Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 22, 2005 Lite utvalg av div spent spinners: Og et lite innblikk i "prototype" boksen, eller tanke boksen som jeg liker å kalle den... det er der alle idèene og "utkastene" havner[] Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 22, 2005 Satt med noen kompiser å bandt fluer på Villmarksmessa i Hamar nå. Tenkte jeg måtte legge ut noen bilder i den sammenheng. Cdc caddis bundet av Henning Moen: Wolly buggere av Henning: Vårflue, en gullhode streamer og en gullhode nymfe bundet av Staffan Lindstrøm: Binde bordet til Staff[]: Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 22, 2005 Streaking caddis Klekkere. Ovenfra og ned: -Døgnflue klekker med cdc som vinge sekk og goos biots som kropp. -Mygg klekker med fallskjerm hackel og poly ving. -Enda en mygg klekker. Kropp av binde tråd og peacock herl i thorax. Liten dusk med poly garn i fronten. -Fjærmygg med rødt floss som kropp og peacock i thorax. De fire nederste fluene: Daddy long legs. -Dyret. Bindes som en superpuppe, men starter med å legge en bundt med rådyr hår som kropp og så utfører superpuppe greia[^] -Stor vinge maur. -Steinflue med splittet poly ving. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 22, 2005 Så var (endelig) Villmarksmessa på Hamar ferdig, og vi konkluderte med at dette har vert tidenes dårligste salgs messe... penga satt langt inne hos folk i år gitt... Noen bilder av "binde-gjengen": Morten Minde og Adrian. Utstillings fluer, ment for å lokke.. funka tydlig vis ikke.. Bandt noen imitasjoner av grandisen(Største vårflue arten) i klekker stadiet, etter litt in-put fra Staffan. Smelte lim som rygg skjold. Fiskes dead-drift like under overflata. Drepende effektiv under de store klekkingene!! Hmm, hvem kan dette være..?? Staffan [] Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 22, 2005 Fler som har noe å bidra med??? 1 Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
The Flyfisher 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 22, 2005 Her var det mye lekkert ja! Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
M4rt1n 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 24, 2005 Døgnflueboksen var nydelig..! :) Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
GodFisk 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 24, 2005 Tenkte på det og så på boksene mine. Men de ser helt bomba ut... Dine er for praktfulle... :) Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
NilsTheMan 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 24, 2005 Kjempe bra!! Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 24, 2005 Samma om fluene ser ut som noen ull dotter (noen fluer skal jo også det), ta bilder og legg de ut! Kunne vert interessant og nyttig å få et lite innblikk i flueboksene til brukere her på ffn. Og kanskje høre litt om binde teknikker/teorier/erfaringer med de forskjellige fluene. Kjør på :) Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Greger 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 24, 2005 (endret) Ole, detta må vara det længsta inlegget ever...! Många fina fluer!!! Skulle gærna lagt ut några fluer men har tyværr ikke teknologin till detta! Men god ideè till tråd, jag lovar att komma inom då o då! Greger Endret mai 24, 2005 av Greger Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
jan 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 24, 2005 Bra ide Ole. men alle på forumet her er ikke like flinke til å legge inn bilder, så hvorfor ikke flytte denne tråden over til fluebinding hvor det er mye lettere å gjøre dette? Mvh Jan Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Tabaqui 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 25, 2005 Flyttet til fluebinding. Hvis jeg klarer å få fingrene på et digitalkamera kommer det nok noen bilder fra mine mer eller mindre rasserte fluebokser også. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
jan 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 25, 2005 Siden jeg kom med forslaget om å flytte stråden så får jeg vel legge inn et bilde Dette er en test flue som skal være en slags steinflue nymfe er ikke helt fornøyd med den enda men det kan jo hende den fanger fisk alikevell.... bein/hale/antenne er av gåsebiot bakkroppen er laget av nymphskinn torax består av selull vingesekken er av raffia. Flue er forsåvit fortynget med flat blytråd. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
jan 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 25, 2005 Jaja når jeg først er i gang så kan jeg vel legge inn noen bilder av "felt" boksene. Dette er døgnflue boksen jeg bærer med meg heletiden tilfelle jeg skulle være heldig å støte på en klekking. denne boksen forandrer seg en del igjennom sesongen. har også med noen vårfluer her siden jeg ikke har fåt rota meg til å kjøpe en boks til disse fluene også her kommer Mygg boksen som har blitt flittig brukt de siste månedene. Hmm trenger vist litt opprydning og påfyll :roll: ligger også en del diverse fluer her som også trenger en egen boks... Så var det nymfe og de andre våtfluene. disse fluene, spesielt nymfene må jeg bli flinkere til å bruke når forholdene ikke er til rette for tørrfluene.... og så tilslutt starten på vulgata produksjonen. Disse fluene er inspirert av tekstilim mayfly som er en enkel og efektiv flue å binde.... Så for å konkludere så trenger jeg en opprydning og flere bokser :wink: Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
ste-u 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 26, 2005 (endret) Har ett par fluer som har skaffet meg mange fine opplevelser. Endret mai 26, 2005 av ste-u Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 30, 2005 (endret) Cdc Vårflue med vagwing (gleder meg til å prøve denne!): Rådyr ving, med cdc kropp: Foam maur, bundet med rød bindetråd (ble litt dårlig lys): Hareøre nymfe med intigrert napp indikator: Noen som har prøvd dette?? Jeg aner ikke om det fungerer. Forresten mulig jeg har litt for mye poly i indikatoren..?? Også hadde jeg lite å gjøre her om dagen... tok den siste mini kroken jeg hadde og bandt denne : Endret mai 30, 2005 av Ole M Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
tomsit 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 30, 2005 meget imponert over å se hvor go orden dere pro-ørret fiskere faktisk har i fluene deres.' Samme fluene linet opp i rekkeføge og greier. Hos meg ligger alt spredd i chestpacken.... Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 30, 2005 For min del er det et resultat av en alt for lang vinter... syntes av og til det er kos å sitte og sette inn fluene på den måten Skal se når vi kommer litt ut på sesongen... ;) 1 Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
AR 0 Rapporter innlegg Skrevet mai 30, 2005 Bilder av mine fluer/bokser kommer uti juni engang, foreløpig er de et resultat av en altfor kort og travel vinter. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
PolarDego 2 Rapporter innlegg Skrevet mai 30, 2005 CdC-VAG'en så farlig ut Tipper du drar en del på den. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Ole M 2 Rapporter innlegg Skrevet juni 1, 2005 (endret) Libeller (øyenstikker larver): Noe å prøve i de stillere delene av elva. ps: Bare nevne at jeg vanligvis binder de på rett krok. Endret juni 1, 2005 av Ole M Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
T&T 0 Rapporter innlegg Skrevet juni 2, 2005 (endret) Cdc Vårflue med vagwing (gleder meg til å prøve denne!): Hvor kjøper du Vagwing? Så ut som et gunstig materiale for vårfluevinger. Er det sprøtt, mykt, flisete? Slitesterkt? Flere farger? Har prøvd med fantastic wing fra mustad (for stive, tåler lite) og noe syntetisk fra lakeland (for myke, ligger dårlig). Er interessert i et vårfluemateriale som funker! Endret juni 2, 2005 av T&T Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder