Hopp til innhold
kolbotnpiscator

Fiske i Østfold/Rakkestadfjellene

Recommended Posts

Drar om et par uker til Indre Østfold med noen kamerater, og trenger noen tips på gode fiskevann (ja, helst gjeddeløse hvis det er noen der da). Noen lokalkjente som kan tipse oss?

kolbotnpiscator :biggrin:

Endret av kolbotnpiscator

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Tja, har vell gått noen mil i de traktene med fiske stang?

Det er så si ørret i alle vanna i området... Stort sett små fisk,

leter man litt, og prøver å finne seg et vann litt utenfor stier og veier

så er det muligheter for stor fisk.

Hvis du kommer med litt mer spesifikk info på hvor i området dere skal så

skal ve se om det ikke er et vann eller tjern som jeg vet er bra i nærheten.

Helst PM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er fra sarpsborg og er litt kjent, men hvis du er ute etter ørret tror jeg du må lette ganske lenge. det er jo noen abbortjern og litt forskjellig, men som jeg sa er jeg bare LITT kjent der

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Drar om et par uker til Indre Østfold med noen kamerater, og trenger noen tips på gode fiskevann (ja, helst gjeddeløse hvis det er noen der da). Noen lokalkjente som kan tipse oss?

kolbotnpiscator :biggrin:

<{POST_SNAPBACK}>

Vestfjella mellom Rakkestad og Aremark er ørretplassen. Du kan få tak i en liten guide og informasjon ( trur du får fiskekort også ) på f.eks Topp Fritid i Sarpsborg.

Skulle ikke forundre meg om du fikk noen tips også :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vestfjella mellom Rakkestad og Aremark er ørretplassen. Du kan få tak i en liten guide og informasjon ( trur du får fiskekort også ) på f.eks Topp Fritid i Sarpsborg.

Skulle ikke forundre meg om du fikk noen tips også  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Var en tur i Vestfjella i fjor höst! Fint område, fiskekort å få kjöpt ved inkjöring til området. Her har du en direkte länk: Vestfjella! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal inn i Vestfjellene imorgen, og håper på samme sverming etc. som det har vært nå i Nordmarka. Fiskekameraten min var der sist uke, og fikk flere på 3-4 hekto + noen mindre. Gleder meg, og kommer tilbake med full rapport til uka.

Tight lines!

J.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er en liten rapport fra Vestfjella;

Kjørte inn fra Strømsfoss i Aremark kommune, forbi bommen (40 kr.) og frem til Kutjern. Der ligger en bra teltplass/bålplass rett ved veien, med fint utgangspunkt i forhold til de andre vannene i området, og med kortsalg (70 kr. døgnet).

Møtte på grunneier som fortalte at det var overbefolket i Kutjern med småfisk, så det var bare å ta opp det vi orket av "ørretpinner". Etter min mening er det bare irriterende å fukte tørrflua, så etter at vi rigget stengene gikk vi først en tur rundt Kutjernet til Elgetjernet. Han fortalte at det var tatt fisk i tjernene på 1.8 kg. i år, og opp til nesten 3 kg. tidligere! Liten aktivitet, men et par pinner ble det. Ingen klekking såvidt vi kunne se.

På andre siden av veien ligger et større vann, Stubbetjernet, og det her vi tok de største på ca. 3 hekto. Nærmest Kutjernet ligger en "tarm", hvor det var relativt lett å kaste. Det vi fikk var på Elkhair Caddis, men tror ikke mønsteret hadde så mye å si pga. manglende klekking.

Uansett blir det ikke siste gangen vi drar hit!

kolbotnpiscator :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja fisk på 1,8 kan nok stemme det.... vet i hvertfall om en fisk på 1,6 fra de traktene. I tusenbrødre vannet går det også noen giga fisk. Det har blitt observert at de har jagd små ørret... det er ganske heftig. Garantert fisk i 1,5-2 kg i det vannet, det er bare så synd at du sikkert har fått 793 på 2hg før du får på over 10 hg.

Men det kan jo skje at alt klaffer... det er mange ting som spiller inn, er det ikke klekking i vannet, gå videre. Det er altid et vann med klekking i... ( stor variasjon på vannkvalitet mellom tjerna) .. hvis det ikke blåser "skinnet av katter" Da er det bare å holde seg hjemme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har vært der inne et par ganger nå de siste 2 ukene, uten å få fisk.....og uten å se et eneste vak. Har prøvd 4 forskjellige vann og ingen vak å se. :cry:

Jeg har vært der sent på kvelden og tror kanskje det er årsaken....?

Imorra skal jeg ihvertfall inn tidlig og da blir jeg ut dagen. Her skal ingen ting være uprøvd.. :)

Har jo sett med egne øyne at det er blitt fanga stor fisk her så før eller siden må den vel vise seg frem?

Ellers er det mange vann å velge blandt på et lite område, så området er utvilsomt spennende.

Bare et lite varsko!: Sinnsykt mye knott der om dagen... :evil:

Endret av hoje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Knott ja, det var helt jævlig... men fisket fra kl 21.00 til 0.00, det var greit med vaking da... fant en stor fisk som jeg klarte å slite fortomen på, eller så fikk makkeren opp en i kilos klassen...

Gruer meg til hjortelusa kommer.... de kan bli mange på de traktene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var inne igår på dagtid og fant slett ingen vak.... lurer på hvor du har vært :-) Men ellers hadde jeg jo en fin tur og en sværing slo faktisk på flua mi en gang, selvfølgelig når jeg ikke fulgte med.

Hjortelusa kommer den, jakter på de traktene og kjenner problemet godt.. :cry:

Pleier du å gå langt?*kremt...host* :wacko:

Endret av hoje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vell, langt er vell en definisjon... men i tid bruker jeg ca 20 min fra bilen. Minimum...

Tror det skal litt til å treffe klekkinger nå, men sist jeg var oppe så var det noen fluer som svirret rundt i overflaten.. ikke sikker på hva det var.

Det var også brukbart med vårfluer, men de hadde en vannvittig høy overlevelses prosent.... ikke skjønner jeg. Men det vi tok fisk på var spent spinner og døgnfluer...

Ps jeg bruker entagelig mest tid på å finne rett fisk, elller rett vann.

Tror ting kan skje veldig lokalt i de områdene.

Liker de kalkholdige, klare vanna best.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg