Hopp til innhold

ktautra

Medlem
  • Antall innlegg

    308
  • Registrerte seg

  • Sist pålogget

Omdømme på forumet

2 Nøytral

Kontaktinformasjon

  • Web/blogg
    http://

Profilinformasjon

  • Bosted
    Fjell
  • Interesser
    Litt av hvert, bl.a fiske, stangbygging, politikk, teknikk og vitenskap.

Siste profilvisninger

1 966 profilvisninger
  1. Eg prøvde alle frå 13'2" til 15' i vinter. Det fins to kortare og ein lengre modell i tillegg. Sjekk f.eks CND USA. Alle er djupe med rask innhenting. Alle er egna til langline, men kastar skandinavisk klump like bra. Sidan det fungerer godt med langline, vil det sikkert og fungere med synkeliner. 13'2" var så lett at eg følte det vart litt for pinglete, men eg er ikkje særleg opptatt vekta på stengene. Om eg skulle kjøpt ei stang utan å tenkje behov, berre gøy, ville det bli 14'2". Korken er ikkje særleg god, helst ganske dårleg. Utover det god utføring og gode komponent. CND kan trygt anbefalast, og i forhold til prisen er det eit godt kjøp.
  2. Har kjøpt en lite brukt Hardy Perfect 4,25 av den siste versjonen med to ekstra spoler, samt en lite brukt Riverwatch stang. 15 fot, #9/10, firedelt. Vurderer en Cadno-line også. Enten en Alexander Grant type kontinuerlig tapering, eller få laget en line etter eget hode.
  3. Jeg vet ikke om det begrensninger på stanglengden i Lærdal, men jeg fikk lagd meg en tørrfluestang for laks av Bob Meiser. Den er 11`7" og laget for å kaste 300-350 grains (19,5-22,5 g). Jeg specet den stort sett selv. Stangen er rigget som enhånds, jeg er ikke interessert I switch, og jeg bruker enhånds WF9 line (Snowbee) på den. Det går veldig fint til OH og enhånds spey. Stangen er om en bruker enhåndsklassifisering #8/9. Det holder til meste. Jeg har nettopp kjøpt en 11 ft switch blanks som jeg skal bygge som en lettere enhåndsstang. Jeg vil tro den ender som omtrent # 6 eller 7enhåndsklassifisert. Den bør holde fint til SØ og mindre laks dersom elva ikke går stor og tung. Så jeg vil tro at om det ikke er begrensninger på stanglengden, så får en gå med lang enhåndsstang og slippe å få mistanker rettet mot seg.
  4. Jeg ser svært godt på avstand, mer en ca 1 meter, men har en bitteliten forsjell i hornhinnene som forhindrer perfekt langsyn. Jeg har kjørebriller med glass som korrigerer for dette, som skifter farge med lyset og som er polariserte. De funker ok som fiskebriller, men som nobody skriver så er strølys et problem. En tapebit på stengene løser stort sett dette. Ellers har jeg sett at f.eks Sportfish selger fiskesolbriller med såkalt prescription glass for et tillegg i prisen. Dette innbiller jeg meg er solbriller for brillebrukere.
  5. Jeg bruker micron varianten som er litt tynnere og mykere enn dacron, 30 punds vanligvis. Kjøper det på ebay for 500-600 kr for en storspole på 2500 yds, dvs omtrent 2250 meter. Da kjøper jeg fra kjente merker som SA eller Orvis. Du trenger vel 50 punds. Har kjøpte 50 punds dacron på 500 m spole for rundt 60-70 kr, også på ebay.
  6. 1.juni,kjører sykkelløp Bergen-Voss på mc. Fest på Fleichers etterpå. Knut
  7. . .................. Hvis jeg kan driste meg til å dra denne tråden litt videre ( hvis trådstarter er uenig så sletter jeg dette:)). Det har i senere tid dukket opp veldig mange densitetliner, tidligere så hadde vi flyt, intermediate, normalsynk( ca synk 2) og hutigsynk. Nå har vi et stort utvalg av synkevarianter, både med flytende bakdel og synkeliner med to-tre densiterer i samme line. Er dette en fordel for oss eller er det skaper produsentene et unødvendig behov? Jeg kan ikke umiddelbart se at det er noen opplagt fordel, men heller ikke at det er noen ulempe, bortsett fra for lommeboken. Er ikke god markedsføring å utløse eller skape behov hos kunden som kunden knapt visste han/hun hadde. Rett og slett å skape nye behov.
  8. Den nevnte klumpen er ikke fullt så tung. Med 10 fots polytipp (Airflo salmon), er hele klumpen knappt 29 g. Jeg forsøkte med 10 fots Rio Versitip på 65 grains, de var egentlig litt tyngre, litt over 70 eller 4,8. Det funket ikke så godt, tungt og lite vakkert, men SG oppgav at 70 grains skulle gå. Stangen har ellers et "grain window" 400-600 grains, dvs omtrent 26-39 G. Erfaringer fra andre Meiserstenger tilsier at jeg ligger litt under grainvinduet på klumper, altså under 26 G. Erfaringene mine etter mye prøving er at vekt av klump ift long belly (5xstanglengde) er ca 70 % +/- 5 %. Siden Carronlinen er vel 33 G peker alt i retning av at en klump på omtrent 10m/33ft og rundt 24 G vil passe fint, kanskje lettere. Jeg foretrekker lette liner og regner egentlig denne stangen som 6/7 i tohåndsklassifisering og skulle gjerne hatt en Carron på 30 G. Så jeg har tenkt på diverse enhåndsklumper. Vi får se. Jeg regner med å være Surna fra lørdag 22. Det hadde vært artig å treffes. Knut
  9. Hei. Artig tråd. Jeg har bare så vidt tatt noen kast med 12 fot GASS, så der er jeg blank, men har av og til hatt lyst på en. Som flere har nevnt liker noen moren og andre datteren. Jeg fikk ifjor, etter å ha hatt lyst på i flere år, en 11`7" #5-7. Ikke en switch, men en riktig kort og lett tohånds. Rett og slett en finfiske tohånds. Stangen kom fra Bob Meiser og med den fulgte en tilpasset klump med intergrert skyteline. Klumpen er laget av Steve Godshall. Det fungere perfekt. Klumpen er 33 fot og 415 grains og laget for bruk med 10 fots polytipper eller spisser opptil 70 grains. Det som er aller best, og her er jeg nok litt avviker fra alle over, er en Carron 55 8/9 F. Det høres kanskje tungt ut, men alle 57 føttene på min veier bare 33.5 G mot 38 som den er annonsert å være. På en så kort stang blir det omtrent long-belly spey. Jeg skjønner ikke helt hvorfor mange mener at en må ha så mye plass for å bruke en slik line. En annen ting er at det går å lage presentasjoner med den lange, lette fronttaperingen som er omtrent like lette som på en enhånds femmerstang. Til Nobody så er jeg i Surna siste uken i juni (Gulla-Mauset). Det er bare å komme innom om du vil prøve. Knut
  10. Hei Svensvik. Jeg har flere Riple-sneller. La meg først si at Riple er en hyggelig og imøtekommende mann med et langt liv i lakseelva, klekkeridrift mm. Han er opprinnelig verktøymaker og har jobbet med mekanikk og metallbearbeiding hele livet, så den faglige siden av saken burde være i orden. De snellene han lager nå, er nok basert på Bringsen, men mens Bringsen er støpt, er Riple-snellene dreid og frest manuelt i kjellerverkstedet til Riple. Han lager alle deler selv, bortsett fra skruer og fjærer. Jeg tror han bruker 6062 aluminium som er sterkere enn 6061 som er den vanlige. Jeg tror han har forsøkt 7000 alu også, men den vanskelig å eloksere. Elokseringen er svart matt. Blankeloksering (high gloss) er visstnok ikke mulig å få utført i Norge. Utover alu, er noen deler i rustfritt stål. Snellene finnes i 3, 3,25, 3,5, 4 og 4,25 tommers utgave. Alle har samme spolebredde, 34 mm. Akslinghuset er 32 mm dia. Dvs noe i retning av mid-arbour. Jeg vet ikke vekten på alle, men 3,5 er ca 220 g, 4,0 250 g og 4,25 280 g. Ift kapasitet er de lette. Med 30 punds micron tar 3,5 150m + Carron 55 9/10. 4,0 180 m + Carron 65 9/10 eller Nextcast FF70 8/9. 4,25 230 m + Carron 85 11/12. For noen år siden fikk jeg Riple til å lage en 4,5 tommer med 40 mm bredde. Den er ca 320 gram og til bruk på 18 foter. Snørekapasitet omtrent uendelig. Den er forresten azurblå. Riple hadde lyst på litt forandring! Skivebremsen virker fint, mykt og jevnt, den har aldri vannplanet gjennom mye bruk i 10-12 år. Jeg stiller kun bremsen slik at det ikke blir overløp og bremser ellers med hånden på utenpåliggende spolekant. Bremseskiven er kork, engangsimpregnert av snellemakeren. Snellene ser ut som sneller skal og ikke som mange hull med litt metall rundt etter at NC-fresen gikk amok. Det er en fin utgående klikk, stille inn. Du må på forhånd bestemme om du vil ha høyre- eller venstresveiv, men det er mulig å snu. Du får gravert merke med navnet ditt og nr på snellen. Det eneste negative jeg har å si, er at spolebytte kan være litt krøkkete. Det er lurt å ikke gjøre det ute i elva. Jeg bruker snellene mye og ellers litt eldre Hardy-sneller som Sovereign 2000, Sirrus og Ultralite Disc. Knut
  11. Hei. Jeg har et par stykker. Taperingen er helt anderledes enn på flytelinene. Eksempel: Min 75 10/11har klumplengde på ca 90 fot målt fra spiss til enden av baktaperingen. Klumpen består av ca 20 fot front- og 20 fot baktapering. Midt på er er det ca 50 fot med parallell line, dvs belly. Tungt er det også, over 80 gram. Opplevelsen er derfor svært ulik Carron sine flyteliner. Det blir litt som DT-line med påkoplet skyteline. Det funker ganske bra egentlig dersom du holder inntil 60-65 fot utenfor stangtuppen når du starter opptrekket og kaster. Du kan ha mer utenfor, men det er et slit og du må være forberedt på å rulle opp linen først. Du trenger en stang som er egnet også.
  12. Hei. Jeg fikk laget meg en stang etter egne spesifikasjoner av Robert Meiser i vinter. Egentlig ble det fire stenger, alle litt ulike siden alle fire kjøpere ville ha ting litt forskjellig. Blanksene måtte utvikles fra grunnen av. To av stengene var 11 fot, to 11`7". Alle beregnet for klumpvekt 300-350 grains, dvs ca enhåndsklasse 8/9. Stengene er i utgangspunktet tenkt for enhånds tørrfluefiske. Øvre håndtak er ca 9 tommer, men det bestemmer du selvsagt selv, endebutten er to tommer. Akkurat nok til å kaste tohånds, men primært enhånds. Stengene er dype og speykaster svært godt. OH-kasting med dobbelttrekk går fint, tohånds OH går veldig langt. Snowbee Prestige XS flyteline klasse 9 er ypperlig til spey og OH. Mvh Knut
  13. Hei Marius. Mitt råd er; vent med å kappe. Spist er spist og kappet er kappet for å si det slik. Litt om Carron 85 liner. Jeg har seks stykker. Fire 10/11 og to 11/12. Kun en er 85 fot, dvs den er nesten 86. De andre er mellom 80 og 83 for. De er altså ikke så lange som en helst vil tro. Vekten varierer mye. Den letteste 10/11 linen er 55,5 g, den tyngste er nesten 62. Den tyngste 11/12 linen, den som er over 85 fot, er nesten 70 g. Den nye tofargede typen er tyngre enn den gamle. Profilen er annerledes, primært for å tackle polytipper bedre. Om noen sier kapp på 20,5 m så blir det 53 gram, så kan det like gjerne bli 49 eller 57. Carron 85 linene har en baktapering på ca 25 fot, dvs 7-8 meter om jeg ikke husker feil. Det første du bør gjøre, er å skaffe deg et skyvelære med klokke. Et slikt får du på Claes Olhson for under kr 200. Vil du ha et med digital visning, koster det vel 300. Det er ikke like nøyaktig som et mikrometer, men raskt og enkelt å bruke, og mer enn nok nøyaktig. Når du først er der, kjøp en rulle med 30 meters målebånd. Gjerne et med fot og tommer på ene siden og meter og cm på den andre. Fest linespiss og målebånd i samme punkt og rull ut begge parallelt. Bruk skyvelæret og mål fra spissen og bakover. Etterhvert vil du komme til et sted, 40-45 fot fra spissen hvor målingene viser omtrent det samme. Da har du kommet frem til magen eller bellyen. Fortsett bakover til målingene dine begynner å krympe litt. Nå har du funnet slutten på bellyen eller begynnelsen på baktaperingen. Fortsett bakover til du finner den tynne parallelle delen. Nå har du funnet enden på baktaperingen. Her er overgangen fra baktapering til skyteline. Den bør du kunne finne med en nøyaktighet på +/- 10 cm. Lag en 20-30 cm lang markering her med svart sprittusj. En så stor markering er lett å se, selv i mørke. Nå har du målt opp profilen på linen. Hvor nøyaktig du vil måle er opp til deg. Måling med en fot mellomrom er mer enn nok. Noterer du målingene ned, kan du plotte alt på millimeterpapir eller i et tegneprogram. Du kan sammenlikne profiler og kanskje få en pekepinn på hvorfor noe fungerer godt og annet mindre godt. Om du nå finner at lengden på klumpen er ca 83 fot, så er det omtrent 25 m. Trekker du linen inn til du har det svarte merket i hånden, har du omtrent 21 m utenfor tuppen. Den store fordelen med lange baktaperinger, er at du kan variere den praktiske klumplengden. Baktaperingen påvirker kastelengden lite, men er med på å stabilisere kastet og gjør håndtering av linen på vannet lettere. Å kappe bort baktaperingen er å ta bort mye av fordelen en slik line har kontra en lang klump. Det blir som å sette håndjern på seg selv på en måte. 85 linene er heller ikke laget for å kaste med hele klumpen ute, eller med overheng. Det går, men er unødig vanskelig. Du må trekke inn minst en meter, gjerne to. Det finnes en forklaring på det, men jeg lar den ligge nå. Mange steder hevdes det at 85 liner og liknende bare er brukbare i elver av Ganges og Brahmaputtra proporsjoner og at en trenger veldig mye armslag. Det er med respekt å melde bare tøv. Jeg har gjort tusenvis av speykast med 85 line og storskogen tre meter bak meg og vinkling opptil 90 grader. En må selvsagt tilpasse teknikken litt. Kanskje dra inn det meste av baktaperingen og bare ha 18-19 meter line ute. Kastet må legges opp lenger ute på elven, og stangen stoppes rundt klokken 13. Går en bakover til kl 14-1430, så blir både skog og stang kvistet. Poenget er en endret og kortere kastebevegelse og ingen D-bukt bak deg. Det går ikke så langt, men 25 m er ikke vanskelig og i motsetning til en 10 m klump så trenger du knapt trekke inn line eller håndtere løsbukt. Tilbake til det du spurte om. Mål (og vei) linenen din. Merk den, prøv med hvor mye du må trekke inn, 4 m, 5 m eller kanskje 7 m. Finn ut hva som er komfortabelt for deg og øv. Mvh Knut
  14. Hei. Snowbee sine klumper er svært gode. De har en til klumper å være, lang fronttapering ( ca 9 m) som gir fin, kontrollert overrulling med lange fortømmer. De letteste som evt er egnet til enhåndsklumper, har jeg ikke prøvd. Snowbee sine enhåndsliner er ellers veldig gode om du vil prøve noe annet enn klump. Knut
  15. Det er vel treinnlegg i snellefestet om jeg husker rett. Da er nok sjansen stor for at treet har trukket mye fuktighet og utvidet seg. Eneste løsning er sakte tørking. For fort og treet sprekker. Romtemperatur er passe, men noen timer i solen kan berge fisketuren din. Seinere, når treet er skikkelig tørt, kan det være lurt å gå over med olje eller lakk. Lykke til Knut
×
×
  • Legg til ny...