Hopp til innhold

Øystein Aas

Medlem
  • Antall innlegg

    95
  • Registrerte seg

  • Sist pålogget

Omdømme på forumet

5 Nøytral

Siste profilvisninger

1 899 profilvisninger
  1. Ved hvert kort/hvert vald i Alta er den en praktisk gapahuk, gjerne nær den beste fiskeplassen på kortet. Utedo som regel bak i buskene. Greit å sette opp telt er det - og er det etter myggsesongen går den an å slenge seg ned noen timer på briskene inne i gapahuken (ta med liggeunderlag). På utenbygdstrekningen er det størst sjanse for å få fiske på Raipas (i august), men det er også enkelte andre kort i den trekningen stort sett da fra Vinasonen (men jeg har ikke oversikt over "systemet"). Selv har jeg vært med å dele kort med en kompis som fikk Sorrisniva og Stengelsen, og andre bekjente har også fisket Bollo og Detsika som resultat av utenbygdstrekningen. Resultatet av trekningen kunngjøres til vinnerne umiddelbart etter trekningen, som gjerne skjer medio februar før innenbygdstrekningen. Lykke til!
  2. Ja er ikke lett å beskrive fluestenger - sånn sett har ccs systemet noe for seg. Til kommentarene over: Vi kan snakke om 1) aksjon (bøyekurve), og ofte deler vi grovt i toppaksjon (bøyer seg nesten bare i toppen), halvaksjon, trekvartaksjon og hel som bøyer seg ned i håndtaket under kastearbeid. 2) er kraft/styrke i stanga, uavhengig av aksjon, dette kan måles med å se hvor langt ned en stang bøyer seg med å bruke samme vektlodd på flere stenger. 3) er spenst (dvs hvor raskt stanga retter seg opp) som er vanskelig å måle uten instrumenter, så ofte er dette noe som vi må vurdere skjønnsmessig. Til slutt danner dette en mer udefinerbar 4) helhet. det er interessant at i nesten alle stangserier er det gode og mindre gode utgaver - dette er et uttrykk for den udefinerbare og lunefulle helheten. Snakket med Steve Rajeff om dette en gang og han sa at det var umulig å beregne seg fram til en god stang. Han visste ikke hvor mange ganger han hadde gitt beskjed til teknikerne om å endre en prototyp bittelitt slik eller sånn, og han var sikker på å få et perfekt resultat, men det slo nesten aldri til... Det viktigste som har skjedd med tohåndsstenger de siste årene er at de har blitt lettere, at mange nå lager stenger med dypere aksjoner og samtidig som de nyeste pamterialene gir enda mer spenst og mindre etterslag (svaier lite - jfr en gammel cane...). Mens en "gjennomsnitts" laksestang for 10-15 år siden kanskje var en halvaksjonsstang, er en "gjennomsnittsstang" i dag gjerne en trekvartaksjon. En annen trend er at moderne stenger oftere er underklassifisiert (dvs takler tyngre liner), men samtidig synes jeg også at mamnge moderne stenger er mindre kritisk på linevekt og linetype enn tidligere - dvs mer fleksible. Strengt tatt er nesten alle stenger i dag progressive i den forstand at de bøyer seg mest i toppen, men mange bruker betegnelsen progressiv om halvaksjonsstenger. Av stengene som trådstarter nevner, er det stor forskjell på aksjon og kraft, og jeg kan godt være mer nøyaktig. LTS ACross har en dyp trekvartaksjon Sage ONE er trekvart Hardy Zenith er halv (14'6''), tenderende mot toppaksjon (15'1'') Enig i at Sage ONE kanskje er mest allround, kraftmessig, sammen med Zenith 14'6''. Hardy 15'1'' og LTS er de kraftigste. Alle er spenstige og kjappe, innenfor sin aksjon og sammenlignet med stenger et par generasjoner eldre. En ting jeg har registrert er at en del, også her på forumet ikke alltid er så happy med de nye, dype, men kjappe/spenstige tohåndsene. Hva skyldes dette? At de er vant til stivere halvaksjonsstenger fra 90-tallet? Trådstarter er jo motsatt med BW Parabolic. Han vil med overnevnte stenger oppleve alle som raskere, og alle også som lettere med mindre masse og kraft i toppen. Skal han også konvertere til klump vil han i tillegg måtte se på kastemåte og bevegelsesmønster og det er særlig derfor jeg er opptatt av at de som vurderer nye stenger ikke bare leser terningkast men enda mer ser på aksjon og kraft opp mot hva de trenger og hva de trvies med, og om de vil prøve noe som er annerledes er det veldig viktig å drive litt introspeksjon - er du innstilt på å legge om kastestilen din og tilpasse deg nytt utstyr? Hvis du er usikker på om du vil bruke tid på dette, kanskje gå på kurs, er det lurere å velge noe som minner mer om det du trives med i dag. My 5 cents only.... Mvh Ø
  3. Hei, Alle disse stengene er svært gode, men de er aksjonsmessig svært ulike. Det er viktig at du tenker gjennom hva slags aksjon du vil ha, og også tenker gjennom om du evner å tilpasse deg andre stenger og liner enn Parabolicen med langline som du bruker i dag. Den av de tre overnevnte stengene som kanskje vil være mest lik Parabolicen er LTS Across. Men du har også andre merker som du kanskje skulle vurdere og som nok vil minne om Parabolic, feks CND. Både LTS Across og Sage ONE er fleksible på linetyper, mens Hardy Zenith kanskje er noe mer av en skyteklumpstang (obs - Zenith 15'1'' er ekstremt kraftig, det er 14'6'' som er mest å sammenligne med feks Sage ONE og mest typisk en AFTM 10 stang). Har ikke prøvd Method 15, men 14' og det er en meget kjapp stang som knapt gir deg anledning til å blunke i kastet... Stor ytelse men ekstremt kritisk på timing, så jeg vil faktisk ikke anbefale Method til folk som ikke har prøvd på forhånd eller vet at de liker og mestrer disse ultra-kjappe stengene. Se 15'test i Alt om Fiske i fjor - 14 fots test kommer i neste utgave, dvs 6/2014. Mvh Øystein
  4. Mc Intyre er verdt å lytte til og lære av.... for å si det pent!
  5. Hei, fine tips over, men det kommer jo litt an på hva du mener med "instruksjon" og hva du mener med "klassisk". Mener du materialbeskrivelser, eller instruksjon i å binde en married- eller mixed wing...? Skal du binde fiskefluer eller utstillings/samlerfluer? Tradisjonell stil eller en mer forbedret/moderne stil? Frödins bok er jo vakker og fin å ha (finnes både i vanlig versjon og i en "limited" versjon), men det er ikke instruksjon, mest presentasjon av fluene, opphavsmenn og mønster. Du finner mer instruksjon i Lennart Bergqvists "Laxflugor på mitt sätt" - selv om noen tradisjonalister nok vil påpeke at noen av teknikkene og forslagene til Bergqvist er "modernisert" - og Bergqvist vil vel være enig i det. En annen "klassisk" bok er Joe Bates bok Atlantic Salmon Flies and Fishing - fin oversiktbok om ulike tradisjoner og retninger, ikke så mye instruksjon dog litt. Så har du jo bøkene til Michael Radencich feks denne - disse er kanskje de som går lengst i deltaljert instruksjon: http://www.amazon.com/Twenty-Salmon-Flies-Techniques-Mastering/dp/0811705234/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1390060054&sr=8-2&keywords=radencich Den kanskje nyeste boka om klassiske fluer bundet tradisjonell stil er vel trolig Svend Olof Hårds bok: http://www.ffcl.com/product.php/411/tied-in-the-hand--odyssey-of-a-salmon-fly-tyer Google - søk, ebay og amazon.com og for nordiske bøker del: antikvariat -søk er vel det beste tipset for å finne bøker som ikke er å få i vanlige bokhandlere.... Ellers vil jeg peke på at kurs/timer hos en av de mange ekstremt dyktige klassisk-binderne i Norge antagelig er bedre enn å lese bøker. Steinar Christensen, Long Nguen, Oddbjørn Midbø er eksempler! (Vet ikke om de har kurs - flinke er de i alle fall så det holder!) Lykke til!
  6. Utrolig spennende prosjekt - en "must" bok for alle som er interessert i norsk sportsfiskehistorikk og norsk ørretforvaltning!
  7. Bildet med snella er 99 % sikkert tatt i Frøsethølen i Gaula, stanga ser ut til å være en Loomis IMX. Alle disse folka der var jo I gaula på den tiden da Dalensson og Abelsson hadde mye fiske i Størenområdet. Trodde også snella var en Hi-tech proto, men skjønner vel nå at det antagelig er feil...
  8. Hei, som det sies så er dette en kraftig, kort tohånds, og jeg mener den er betydelig feilklassifisert og mer en klasse 8/9 og i alle fall ikke noen 7 eller 7/8, i tohåndsterminologi. Når det gjelder snørevalg, så er punkt en å ta stilling til hva slags linekonsept du vil bruke; Skandinaviske skyteklumper eller amerikanske Skagitklumper. Velger du skandinavisk, vil jeg tippe (har hatt stangen på en Alt om Fiske test for noen år siden) at klumper i overkant av 30 gram går fint. Velger du Skagit er det viktig å huske på at en ofte får veldig store variasjoner i anbefalt snørevekt på Skagitliner til en og samme stangmodell. Dette henger sammen med kastestil! Europeere som kanskje kaster lette Skagitklumper likedan som en Skandiline (single spey) bruker nesten like lette Skagitklumper som en Skandiklump (husk at spissvekten på 7 - 10 gram kommer i tillegg til vekten på selve flyteklumpen), mens amerikanerne som kaster i rolige seige bevegelser med circle spey/snap T og double spey legger på en masse mer linevekt! Så: Hva slags line du skal velge må avhenge av hva slags elv og hva slags kastestil/kasteferdighet du har. Jeg ville for eksempel ikke valgt Skagit om du fisker grunne elver og mest bruker flyteline med små/lette fluer. Men vil du fiske litt dypere, og ha stor variasjon, samtidig ha en lettkastet line så er Skagit en god løsning. Det kommer jo nå flere liner som er regelrette hybrider mellom Scandi og Skagit klumper, mest typisk så langt er Nextcast sine Winter Authority 35. Disse fanger etter mitt syn opp det beste fra to verdener, i alle fall nesten...
  9. Tibor har et spesielt fett for dette. Denne har de i alle fall hatt på Nordisk Fiskeutstyr tidligere. I epostkorrespondanse med Joe Saracione har han imidlertid anbefalt en syntetisk våpenolje som jeg ikke husker navnet på i behandlingen av korkskiven på hans Mark IV sneller.
  10. OBS. Sjørøya har vært fredet de siste årene i mange elver i Finnmark som tidligere hadde godt sjørøyefiske, også i Stabburselva! Slik blir det vel også i 2013.
  11. Vi fikk tilsendt direkte fra Sawada både modellen ST-3 og modellen ST-4, hver i to ulike krokstørrelser, og jeg har lest det samme som deg såvel på nett som på pakkene at de skal være ulike, men målt nøyaktig med skyvelær fant jeg overhodet ingen forskjeller på de to, hverken i skaftlengde, krokgap eller godstykkelse. Så enten er det ingen forskjeller eller så var det feilpakket.... Jeg må uansett teste det jeg får.
  12. Hyggelig at noen har lest saken. Liten opplysning: Disse Mustad-krokene er altså nye, dvs de kom på markedet ettersommer/høst 2012. Så om noen har mistet laks i Gaula på disse, så må de nesten ha tjuvfisket ;-). Etter sigende kommer det også en dobbeltkrok i samme serie, som jeg dessverre ikke hadde med i testen. Jeg fant forøvrig i testen ikke målbare forskjeller på gods, krokform og skaftlegde på de to typene Sawadakroker, og heller ikke i styrke på den subjektiv bøyetesten... Det er også betydelig forskjell i form på Owner og Sawada/Guideline. Den første er round bend, mens den andre har sproatformet krokbøy. Men de har lik farge.
  13. Det skal brukes vanlig "seig" elektroteip - og det som brukes på den Clay-videoen er vel klar/gjennomsiktig el-teip.
×
×
  • Legg til ny...