Hopp til innhold

Saatvedt

Medlem
  • Antall innlegg

    274
  • Registrerte seg

  • Sist pålogget

Omdømme på forumet

2 Nøytral

Profilinformasjon

  • Favorittfiske
    Ørret på tørt-.

Siste profilvisninger

Blokken siste besøkende er deaktivert, og vil ikke vises til andre brukere.

  1. Jarle & Bjørnar på Lillestrøm har orange benecci 12/0 i hylla. ellers kan jeg anbefale 14/0 SHEER , som de også har. tråd blir litt vanesak , men bruker utelukkende sheer til ørret-fluer pga at den er så tynn og sterk.. så blir det benecci på esmondrury( den er sterkere når man risper i krokspissen) og danwilles på tuber ( pga mer mengde på spolen) alle er fint brukbare , men danwillesen bygger mer enn benecci 12/0 38kr tar vel jB for benecci spolene. Mvh Espen
  2. Da er jo det halve prisen av bag en til Regal , som jeg har ,der følger det med verktøyfutteral og stikke-etui i prisen. veil 1500kr. fin bag du har fått deg der gitt-til en hyggelig pris. Mvh Espen
  3. Legger til at vingene må bindes inn rett vei , altså ikke tempelhund/brette bakover stilen . ordi det må være matrialer igjen forover på flua , slik at tråden ikke sklir ned på tuben.( dette klipper vi vekk når vi er ferdig med alle vingene . fordelen sli jeg ser det meddenne metioden er flere ..... ----------------------------------------------------------------- tråden glir ikke ned på tuben før vi bestemmer oss for å avslutte. Krever ikke flere hackel for å gjemme steg på vinger i lengderetning. Gir relativt pene og sterke hoder , uten å binde i lange steg ( slipper å gjemme bindetråden med hackel etc) minuset er at det krever lakking i flere omganger , har venter jeg ikke , men setter tubene på nåler for tørk ( knappenåler etc) Tar igjen en og en tube når jeg har noen tørre og klare. skal se om jeg ikke kan få tatt noen bilder , og gjøre det enkelt med ett bilde pr innlegg i en egen tråd , emd dertil undertekst. lettere enn ¨å forklare. så får det bli opp til hver enkelt om det er stuerein tube-binding , funker for meg i allefall. Jeg bruker PRO systen , men det er ikke noe i veien for å bruke denne metoden med fits , Eumer eller hva det måtte være selvsagt. PRO slir ikke på tubenåla , det digger jeg. Mvh Espen
  4. Hei , hvis jeg får litt tid på meg , skal jeg se hva jeg får til.... Plundra no jævlig med dette jeg og , men dersom noen bor i nærheten ( jeg bor litt nord for Oslo) i 2005 Rælingen , er det bare å yhenvende seg dersom noen ønsker å komme hjem til meg å prøve( og bli vist ) hvordan jeg gjør det. Jeg legger til igjen , at dette er en metode jeg har funnet ut av selv , den ordrer bruk av både superlim type zap a gap eller liknende , samt lakk både farget og klar må brukes. Jeg er forøvrig veldig veldig fornøyd med produktene til Veniard her , varnish i de farger som leveres. Dette kjøper jeg hos Jarle & Bjørnar s fluefiske som har dette inne og på eget lager , billig er det også , samt meget bra produkt. Men ja , en step by step med bilder bør unne lages , selv om jeg er elendig på pc kunnskaper. kan lage en egen tråd under binding her , med litt tekst til hvert bilde kanskje , <? hva mener dere om dette ? Beste hilsner fra Espen
  5. Benneci-tråden kan da fint flates ut...... Jeg foretrekker Danwilles 6/0 til mine tuber , som utelukkende bindes på PRO sytemet. hackel mellom vingene er flott , både løfter vingen og gjemmer "oppholdet" Mikkeli blue er forøvrig ei flott flue også....bare så synd det er vrient å få fisket på plassen med samme Navn i Altaelva.... Ellers så kan du la matrialene stikke ut foran , til slutt ( 3-5 vingeseksjoner med feks REV , legg litt superlim på de to -3 fremste surringene , og klipp derretter av inntil bindetråden , surr hodet slik du vil ha det og avslutt , frontvingen som nå blir synlig under tråden ( sett forfra) , klipper du bort /helt rent , deretter reiser du opp tuben vertikalt , og fyller opp med sort (Veniard-lakkk bruker jeg ) eller det du vanligvis bruker , det må være farget for å dekke. når dette har tørket ( fikser overskytende med dubbingnåla) så lakker du ett lag med hodet med feks sort , og deretter ett par kag med klarlakk , , da slipper du å binde ned konen , og får mye korter hoder , til tross for mange seksjoner med vinger. Mulig at dette ikke er helt stuereint innen faget, men det blir både fine fluer , sterkefluer og pene hoder. Bruker denne metoder på mine sunray shadow , da jeg syntes de fluene er penest med korte hoder. mvh Espen
  6. Hei , Nordisk har en slik ferdigbygget ,i super finish og treverk , dersom noen heller kunne tenke seg noe likhet med ovenstående og ferdiglaget. Jeg ser helt klart gleden i å lage selv , ikke minst besparelsen økonomisk , men alle gjør jo ikke det. Mvh Espen
  7. Kjenner en som sitter med ei slik bok han ønsker å selge forresten , du ringer om du trengern..... 91786408 , knallbok. våtfluer trenger du ikke..... nymfeutvalget kan jeg tilføre prince nymfa krok 12 red tag nymfa div sjekkernymfer i jordfarger MONTANA ------------------------------------------------------- Tørrflua som aldri må glemmes er Klinkhammer i krok 14 gul/grønn ev hvit/grønn. Oppfinnern heter forøvrig Hans Fan Klinken , derav navnet. Espen
  8. Hei ,. jo takk for det ,. boden er fin den , eller rettere sagt innholdet. det bindes mye mer fluer når alt står oppe til en hver tid , rommet er 280x 150 cm , så det er ikke veldig god plass hverken til utstyret eller fluebindern , allikevel har jeg detmeste innen rekkevidde . Det gjelder å huske å ta med seg mobilen FØR man har satt seg.....he he. Whiting-produktene er jo kostbart , og jeg hadde klart meg med mye mindre selvsagt , men det er ikke poenget her , jeg vil ha til det meste , og binder både ørret,laks og sjøfluer Jeg syntes whiting produktene er så flotte at de fortjener å henge oppe , fremfor å hive de i ei kasse , men hver sin smak selvsagt. mvh Espen
  9. Jeg ble lei av å rote i begger og kofferter , og innvilget boden til eget rom , trangt men oversiktlig og enkelt når man bruker det hele tiden. ellers kjøpte jeg den nye bagen til REGAL nå , meget fin til å pakke binderutstyr i , eget futteral til stikka til reisebruk. det går mye utstyr oppi der. Mvh Espen
  10. DEtte med gjennomsnittsmålinger..... hvis det blinker rødt i fotoboks nr to på strekningen har man vel kjørt over gjennomsnittsmålingen har man ikke ? Hørte om en som hadde fått rødt blink på 2 av to bokser. er det noen som vet hvor man kan henvende seg for å spørre om man har /får forelegg eller ei ? mvh Espen
  11. Høres oppklarende ut Nobody.... På den aktuelle omtalte Østerdals strekningen , og når man ikke er lokalkjent og har greie på hvor hver minste stoppested befinner seg , må jeg si ut fra turen at det ofte kom meget brått på , dvs at i praksis , pga bil nærme bak , ble det kanksje bare muølig å stoppe på hver 4.5 mulige stoppested , da vil jeg påpeke at bilen bak - som åpenbart vil kjøre fortere , ødelegger engene muligheter til å komme forbi pga bilen foran som får mindre mulighet til å stoppe.... Jeg stopper gjerne , og slipper frem , men er lite interessert i å kjøre feks en omvei og ta av til tettsteder , for å spille fram sjåfører som regelrett ikke viser hensyn og oppfører seg som bavianer.... når jeg etter å ha snudd endelig får kjørt på igjen , kommer nestemann...... legger ved noe lesestoff fra statens veiviesen her , syntes reglene er noe utydelige , hvisomatte dersomatte...... men leser man nøye nok så er det da forståelig , for å kjøre med ren klasse B må man selvsagt ta noen forhåndsregler mht utregningene , og her fremkommer også campingvognregelen.... det fremkommer også maxhastigheter for kjøring med tilhengerredskap med og uten brems. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/P%C3%A5+tur+med+campingvogn+eller+tilhenger.52007.cms http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29 mvh Espen
  12. Nobody , svar på dette : Tvinger din arbeidsgiver deg til å kjøre for fort ? og ta sjanser som kan skade deg selv og andre ? Bare lurer...... respatexboks , på eget chassis eller integrert på bilen din er vel ett fett , her er det farten som er i fokus , en fart som myndighetene har bestemmt , og de skal uansett overholdes , 1001 osv driter vel de fleste i , der de ligger med trux-bøylen sin og bøtteløktene klint oppi vedkommende foran. Ja for all del slipp næringstrafikken frem , men da må sjåføren av doningen sørge for at vedkommende foran faktisk får tid til å svinge av......jeg kunne stoppet flere ganger , men i høy hastighet ( og kort bremsestrekning på busslommer ) velgte jeg å ikke sjanse på det , dermed var det flashlight og hørn man fikk , dette gjladt flere biler , men bare tungtransport..... såklart man kan bli irritert , det blir jeg også , men å ty til slike trafikkfarlige virkemidler er å dra det for langt. Mvh Espen
  13. takker for siste innlegg. Jeg er ikke verdens beste sjåfør , men har lært meg å slappe av å kjøre , etter 11år med 50-60000 km på veiene , uten uhell. Jeg liker ikke trange forbikjøringer , og noe som og er å tenke på , er at når flok feier forbi deg , og det smeller på neste bakketopp går det utover bil ene bak også , de er nemlig pålagt å stoppe , og rydde opp i / få oversikt over situasjonen , kaoset og griseri. Har ett par gode venner som er brannmenn , det værste de vet er trafikkulykker , klippe løs folk fra vrak , se den ene tragedien etter den andre , da hjelper det lite å si noe om lastebilsåføren som vil hjem til ungene sine gitt. Poenget mitt er at alle burde respektere fartsgrensene , også de som er nedsatt pga trafikkarbeide......Også de som lever av å levere , Juli er høysesong for ferie , om enkelte lastebilsjåfører har problemer med økt trafikk på veiene , og alle er i veien for dem , kan jeg anbefale ferie , gjerne med fly til kanariøyene , billig er det også , og turister med bil er det mindre av.... Espen
  14. Nobody : hadde du lest innleggene nøyere , hadde du oppdaget at jeg har kjørt på hastighetsmåling gjort via gps , som alltid viser mer enn speedometer , jeg kjøpte også helt nye dekk i bilens originaldimenisjon rett før jeg dro , så rullediametern kan umulig være mye feil , dessuten måler ikke gps via rulleomkrets , men hvor mye gps en flytter seg mot/fra sattelittignalene , dermed blir dette helt uvesentlig , så lenge man kjører på gps hastigheten , og ikke på bilens speedometer..... Espen
  15. Bare å møte opp-.... Bare syntes det er helt utrolig at noen setter lastebilsjåførenes hasardiøse kjøring som om det er helt ok.... det er ikke snakk om kukkjøring eller hva dere kaller det , men å holde fartsgrensa og kanskje ørlite over , og deretter bli presset til å svinge av for at andre s tid på veien er langt mer verdt enn feks din eller min , i tillegg-selv om man skulle ønske det , blir det vanskelig å peile inn busslommene/stoppeplasser utenom de som er godt skiltet.... på sletter der forbikjøring kan gjøres med sikkerhet signaliserer jeg alltid bakover slik at førern skal få muligheten til å kjøre forbi , man sakker selvsagt farten NÅR bilen/vogntoget bak er på vei forbi for å korte ned førerns tid i venstre fil. Dere som tenker på han tungbilsjåføren som skal hjem til kone og barn , etc........ trur dere det blir mye tid til å dulle med ungene og raske over kjerringa når man har kjørt igjel noen i trafikken ??? i såfall får dere tru om igjen , uvettug transport som fører til ulykker blandt yrkessjåfører slås det hardt ned på , ikke blir det mette mager på barna heller , når det skjer. Uansett gjelder mitt innlegg nr en , dette med å faktisk godta fartsgrenser , og godta at enkelte ønsker å kjøre bil lovlydig , uten å bli presset til å kjøre for fort. Kjøring med tilhengerredskap med brems etter bil i Norge har en maxhastighet på 80 km i timen , uansett om bilen veier 1000 kg eller 15 tonn , så får vi forholde oss til dette. Det dummeste jeg hører er klaging på dårlige priser i transportærnæringen , og at fartsgrensene må brytes for å tjene penger osv.... dette er totalt respektløst for resten av samfunnet ....... Hvis det ikke går an å tjene penger på lovlydig transport og holde seg til fartsgrensene har næringen ett seriøst problem-. Espen
×
×
  • Legg til ny...