Asbj.R.

Gode nyheter?

5 innlegg i denne tråden

Om det er gode nyheter?

Tja, må vel være bra at de får fjernet fjøs-fisken. Men at den i det hele tatt er der, er jo dårlig nyhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Joda, men jeg synes å huske veldig mye større prosent innslag av kunstig laks i denne elva for noen år siden. Dette sammenholdt med økende tall på ekte laks, samt det faktum at det fremdeles er kunstig fisk det, får meg til å sette spørsmålstegnet i tittelen. Skal man våge å kalle det gode nyheter når det skjer positive endringer, samtidig som det fortsatt er gammelt grums i elva?

Skjønt, idag finner du vel knapt noen elver uten innslag av oppdrettslaks. 

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes jo det er gode nyheter, men og det er et stort men i denne sammenhengen, for det store spørsmålet er jo hvordan fremtiden til sjø - ørreten vil se ut nå når laksen ser ut til å etablere seg i sterkere grad enn på 30 år. Vi vet jo at der laksen har gått tilbake har sjøørreten gått frem, for så å gå tilbake når laksestammen har vokse seg sterkere. Ikke at jeg ikke synes det er gledelig at laksestammen blir sterkere, men det endringer i naturen går alltid på bekostning av noe annet.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
5 timer siden, lilleulv said:

Synes jo det er gode nyheter, men og det er et stort men i denne sammenhengen, for det store spørsmålet er jo hvordan fremtiden til sjø - ørreten vil se ut nå når laksen ser ut til å etablere seg i sterkere grad enn på 30 år. Vi vet jo at der laksen har gått tilbake har sjøørreten gått frem, for så å gå tilbake når laksestammen har vokse seg sterkere. Ikke at jeg ikke synes det er gledelig at laksestammen blir sterkere, men det endringer i naturen går alltid på bekostning av noe annet.

Ja det du nevner der kjenner jeg godt til når det gjelder Agders elver og vassdrag. Et fantastisk SØ fiske i elvene i 70 og 80åra og til et stykke utpå 90 tallet men så kom laksen tilbake og har nå etablert seg også i de mindre åene, til og med bekker som historisk sett ikke hadde laksebestand den gangen naturen ikke var påvirket av sur nedbør. Så laksen har på mange måter tatt litt hevn om man kan si det slik. Ære være laksen og dens tilbakekomst men i mitt stille sinn tenker jeg stadig med lengsel tilbake på det fantastiske elvefisket man hadde spesielt i 80 åra her i sør og med sesongfangster på ettpar hundre fluefangede SØ. I sommer fikk jeg INGEN i elva. I disse tider hvor man går mye rundt og kikker etter SØ i åer og bekker så ser man stadig lakser der hvor man i tidligere tider kun så gytesjuke prikkefanter. Men sånn er nå engang naturen.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå