• 0
Sturla

Gammelt utstyr

Spørsmål

Hei.

Jeg har akkurat vært på ett fluefisker kurs og er littegrann revet med. Jeg har en gammel stang (la meg si sånn ca 6-8 år) som jeg samtidig fikk med snøre. Snøre har vært i kontakt med vann 2 ganger, en gang ved at jeg fikk hjelp til å montere det på snelle, og andre gangen igår da jeg var på kurs. Mitt spørsmål er da: Er det nødvendig å skifte det ut? Om jeg får fisk der jeg tenker å fiske så vil jeg ikke få noe større enn 1-1.5kg, og 1,5kg er ett veldig optimistisk forslag. Kursleder mente at ett snøre hadde levetid på 2 år, men det har jo ikke vært i bruk.

Spørsmål nr 2: Finnes det en grei måte å få ut snøre på ved starten av fisket... glemte jo selvfølgelig å spørre om dette mens jeg var på kurs. Det blir jo mye klundrian og knute på fortom om man bare skal dra ut snøre for å få litt motstand så man kan kaste (har en 5/6 stang, snøre er jeg litt usikker på men det er i samme genre). Send gjerne en lenke til en video. Og da tenker jeg helt fra starten... når du kommer til elvebredden og kun fortommen stikker ut fra toppen av stanga.

Også dette evige spørsmålet ang fortom. Jeg tenker å fiske i en fin elv uten for hard strøm, mener kursleder sa jeg burde ha 4x fortom, høres det riktig ut? Vet egentlig ikke hva det betyr, men regner med det har noe meg hvor kraftig den er, hva den tåler av fisk?

En annen ting er ang lengde: Jeg føler selv at 12 fot på min 9 fot stang blir litt mye, får liksom ikke "kastet den ut", er dette en regel satt i stein, eller kan jeg gå for en 9 fots fortom. Evnt sette på en liten spiss? Evnt hva slags type snøre bør jeg velge da?

Jeg har noe gammelt snøre som er på spole, har aldri vært i solskinn eller i nærheten av vann, er dette fremdeles brukendes? Jeg bare spør da jeg aldri kan huske at min far noen gang skiftet sene på hverken markstang eller oter så sant det ikke var noe alvorlig galt, men idag så skal liksom alt skiftes ut så ofte, jeg bare lurer litt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

19 svar på dette spørsmålet

• 0

Skrevet (endret)

Dette skulle en ørretfisker ha svart på, så fikk du fullgodt svar. Men tråden er taus, så litt fra meg.

" Mitt spørsmål er da: Er det nødvendig å skifte det ut?" Hvis det ikke er små sprekker eller skader i coatingen på lina, og den oppfører seg tilsynelatende greit, er det ingen grunn til å skifte den. Gitt at det passer til stanga, selvsagt. Men smør den gjerne, fx med Loon scandinavian formula.

" Finnes det en grei måte å få ut snøre på ved starten av fisket." Du må trekke ut litt line før du begynner å kaste. For å ha kontroll til å begynne med, kan det være greit å kaste i rennende vann, da holder strømmen orden for deg mens du haler ut noen meter. Det er veldig mange bedre og dårligere instruksjonsvideoer på nettet. Søk opp Youtube og skriv inn fx overhead cast fly fishing som søketekst.

" Også dette evige spørsmålet ang fortom." Valg av fortom avgjøres av flere faktorer, ikke minst fluestørrelse. Høy nok forventet bruddstyrke kan være en annen. Legger ved en tabell.

" 12 fot på min 9 fot stang blir litt mye" Du må ikke bruke 12 fots fortøm og tørrflue. Foreslår heller fiske med nymfe/våtflue i strøm innledningsvis til du har mer kontroll over kasting og utstyr. Da kan du fint bruke 8 eller 9 fots fortom.

" Jeg har noe gammelt snøre som er på spole" Jeg kaster alltid gammel mono, men det er jeg.

EDIT: Tabellen er i tommer, 4x tilsvarer da 0,17-0,18 mm

Spiss.JPG

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Takker for svar, da ble jeg også litt supplert med informasjon fra sporten på Beitostølen da jeg var der og kjøpte ett par fortommer. De ble  4x, 9 fots, det syntes han i butikken var greitt med tanke på at nedslaget ikke skal være så viktig i elv som i stille vann, og jeg føler jeg har litt mer kontroll og forhåpentligvis blir noe greiere å hanskes med ved å få ut sene så jeg får kastet:) Kjøpte samtigig noe sene til spiss, men fikk beskjed om jeg ikke trengte å sette på noe spiss enda? At jeg skulle/kunne vente til hadde brukt opp noe av fortommen, altså skiftet 3-4 fluer. Hva er synet ang dette? Det hørtes jo fornuftig ut, men tenkte det kunne være greitt med en liten forlengning av fortommen også? Det med fluevekt tror jeg at jeg har sånn nogenlunde kontroll på, men vil det være noe stor krise om flua skulle være ett par gram feil den ene eller andre veien? Har liksom 2 typer for å si det grovt, oter fluer og stang fluer:) Ikke at jeg har planer om å bruke oter fluer altså!

Får jo også spart meg for noen knuter, kjøpte noen micro-loops, slit at jeg får en løkke på kastesena så jeg slipper å styre med å kutte av den hver gang jeg skal skifte fortom. Er litt skeptisk til bruk av lynlim men får vel til med det.

Forsøkte hele gårsdagen/kvelden å finne noe på youtube ang det med å få ut snøre, men kunne ikke finne noe annet enn instruksjon på selve kastingen, ingenting som tok for seg "starten", men skal forsøke med søkeord du ga meg.

Stanga var ett sett jeg kjøpte på villmaksmessa i Vikingskipet for noen år siden, betalte bare 400 kr for det, men stanga fikk veldig skryt av instruktør på kurset, og sa ikke noe galt ang kastesnøret heller. Det var mer sånn på generelt grunnlag ved lunsjen jeg tok det opp. Snella er noe skrap, men det får nå gå frem til jeg får spart opp litt mer til en ny. Smøring av sena ble nevnt i butikken, men budsjettet holdt ikke til det i denne omgang. Får ta det samtidig med at jeg får ordnet meg fiskekort. Som "vi" ble enige om i butikken, i starten kan det jo gå litt hardt utover snøret også. Så kan være like greitt å "bruke opp" det snøret som sitter på.

Fiskekort her i distriktet er en helt annen historie, men det er er en annen historie, mye om og men og sære regler!:)

Kikket gjennom det gamle snøret jeg hadde i veska mi, hadde en spole med spiss materiale men den røk ganske lett når jeg forsøkte å dra i den, så den røyk i søpla. Hadde ett par spoler med "vanlig" sene, den var tydeligvis noe mer hardfør... har ikke sjanse til å dra den i stykker, så de beholder jeg ihvertfall ut sesongen tenker jeg. Men tror ikke jeg ønsker å gå tilbake til sluk, markfiske har aldri helt vært noe for meg... er altfor feig ang det med å sette en mark på en krok, det går bare ikke!hehehe Er litt synd egentlig, for fikk alltid fisk med det sammen med pappa når vi var på fisketurer og han selvfølgelig satte på marken:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Alt dette høres bare positivt ut, bra du er i gang med ferden videre og på god måte!

For noe tid siden lå det en fluekastskole på fluefiske.net, det var vel forumets Filip som var hovedpersonen der. Med lyd og forklaringer og det hele. Du kan spørre han om denne finnes fortsatt. For egen del syns jeg disse snuttene var opplysende. http://forum.fluefiske.net/profile/1-filip/

Om du kapper litt av fortømmen før du skjøter og forlenger, skaper neppe noen revolusjonær forskjell. Du kan forøvrig bruke en microring til dette formålet også - altså i stedet for en skjøteknute. Styr unna lynlim.

Fluer er fluer, ellers vil en tynn fortøm slå dårlig over en stor/tung flue.

Du er nok nødt til å ha noe line ute når du starter kastingen, det er lina som er kastevekten.

Sneller til dette fisket må ikke være all verden. Denne er helt grei i mange år. https://www.salarsport.no/produkt/fluefiske/salg/greys-gx300-456

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Hei igjen.

Så en microring vil ikke ødelegge overkastet, altså lage en noe rar vinkel i baksleng/forsleng?

Du mente kanskje ikke å styre unna lynlim i den situasjonen jeg tenkte på, jeg vet ikke. Men hva slags lim skal man bruke da isåfall? Den micro-loopen jeg tenker på er en strømpe (omtrent som den kinesiske finger håndjern greien, altså elastisk) men en slags søyle utenpå som tydeligvis skal dras over skjøten når fluesenen er satt inn inni, deretter skal det puttes på en  dråp lim på strømpen som da dekker flueline tuppen........ hmmm, sikkert ikke så veldig lett å forstå hva jeg mener, om du ikke har vært borti det før, skal forsøke å ta ett par bilder før jeg evnt limer det slik at det blir litt letter å se hva jeg mener:)

Ok, fikk tatt ett par bilder, det siste der søylen (det røde) er blitt dratt over får jeg ikke lastet opp. Men tror det er forståelig med de bildene jeg har lagt ut, med litt godvilje:) 

Kjøpte med lynlim fra butikken, de hadde ikke igjen på sporten da jeg var der. Ellers har jeg bare noe scotch gel clue, noe husholdningslim som jeg av erfaring ikke er noe særlig å bruke på glatte flater (som kastesnøret jo er).

IMG_0622.JPG

IMG_0624.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Om å få ut lina i begynnelsen av kastinga.

En metode som jeg selv bruker enkelte ganger; legg ut snøret fremover i vannet, dra ut mere løs line og trekk stanga sakte mot deg slik at den løse lina blir en del av det som er lagt på vannet, når du har trukket ut slakken og stangtuppen har passert hodet ditt - rullekast ut den nye lengda. Gjenta etter behov.

Dette er en enkel og grei metode for å mate ut litt snøre før du begynner blindkastinga - for da mater du ut i hvert blindkast. Metoden passer kanskje ikke så godt på stille vann, da den lager litt uro og plask i vannet. Passer ypperlig i elver der, som Svensvik også nevner, elvestrømmen vil hjelpe deg å dra ut snøre.

Om snører: bruk opp det snøret du har først. Når du går til anskaffelse av nytt snøre - kjøp et WF snøre i samme klasse som stanga. Dette drar lettere ut enn f.eks. DT snører. Min personlige preferanse sier ikke skyteklump og -line til enhands fiske. Jeg synes disse snørene er greie å kaste med, men jeg liker ikke måten de fisker - spesielt i elvestrøm. Jeg føler oftest at jeg ikke får den kontakten med flua som jeg ønsker. Personlig bruker jeg utelukkende WF flyt-snører til enhandsfisket, og fortynger fluene med bly under bindinga hvis jeg ønsker å fiske dypere.

Om gamle ruller med mono-sene. Som Svensvik sier: Kast dem. Har rullene ligget lagret mørkt, kan du bruke slumpen på rullen fra i fjor. Er mono-lina utsatt for sollys, taper den bruddstyrke veldig fort. Vi er sikkert mange som har mistet fisk på gammel fortom. Som du skjønner kjøper ikke jeg ferdige fortommer, men ruller med f.eks 0.18 (gammel betegnelse), og så bruker jeg ca en drøy stanglengde i gjennomsnitt hver gang. Løkke mot løkke, rett på fluesnøret (krever litt kasteferdigheter). Alternativt kan du bruke en flettet fortom mellom fluesnøret og mono-fortommen. Disse finnes i flyt og ulike synkegrader. Under vanskelige forhold eller sky fisk, kan det lønne seg å gå opp på fortomslengden. De lengste tilfellene kan gå opp mot 5 m (hvis jeg trenger å gå dypt ned). Så blir det gjerne noen knuter på fortommen underveis i kastinga. De kapper jeg bort etter hvert, og skifter ny fortom når jeg kommer ned mot 1- 1,5 m. I noen få tilfeller ønsker man å fiske med kort fortom, men til enhandsfisket er det sjelden jeg fisker med under meterns lengde - kanskje til nymfefiske i grunnere elvestrekninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Om loops med strømpe. En liten dråpe lynlim over strømpen/skjøten. Strømpen holder festet til fluesnøret godt uten lim også, men for sikkerhets skyld ...

Alternativt kan du også surre over strømpen/skjøten med bindetråd, og legger du en dråpe lim utenpå der igjen, løsner det aldri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

En microring er ikke mer i veien enn en løkke på monoen, men skjøt gjerne med knute hvis det faller best.

Det er veldig mye smak og behag i disse tingene - hva en tror på osv. Når jeg bruker slike flettede løkker, kaster jeg denne stive plasthylsen og surrer dem på med tråd. Tar litt uv-lim over surringene. Til høyre i bildet. En slik stiv hylse brekker gjerne coatingen fort, og lynlim gjør det ikke bedre. (Hvis du rekker å trekke på plasthylsa).

Skal lina flyte, kan det være helt greit med en løkkeknute på lina.

Det er også mulig å legge lina dobbelt og sette på et par nåleknuter med tynn mono. (Illustrert til venstre, denne er ikke ment å flyte).

Å ha en tube UV-lim i sekken eller bilen eller i heimen er nesten ikke til å komme unna.

løkke.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Takker så mye for svar.

Mulig jeg mister en fisk, men må faktisk innrømme at jeg ikke har store troen på noe særlig fisk med det første, så jeg forsøker med den micro-loopen med litt lynlim i begge ender og håper på det beste:)

For meg så er det vel så moro å bare stå ved elven/vannet og kaste, få litt frisk luft og ha det koselig. Men selvfølgelig, er jo greitt å ha redskapen sånn nogenlunde i orden om det skulle slenge noe på kroken. Ellers kunne jeg jo bare stått der med ei grein og en trådstump:)

Så nå er neste steget å kjøpe fiske kort, og når det er gjort sette meg inn i alle reglene disse grunneierne her har!

Takk for tips til snelle forresten, den var jo absolutt i pris sjiktet mitt! Regner med at jeg da bare kan dra ut alt snøret jeg har inkl backing på den gamle snellen også bruke om igjen på den nye evnt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0
32 minutter siden, Sturla said:

Regner med at jeg da bare kan dra ut alt snøret jeg har inkl backing på den gamle snellen også bruke om igjen på den nye evnt?

Jada. (Med fare for å være for bokstavelig,dra/spol backingen innpå en tom spole).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Ja, kom til å tenke litt på dette selv etter at jeg skrev det:) Noen gode forslag ang hvordan dette burde gjøres, ang spole å snøre dette inn på for deretter å kjøre det inn på ny snelle?

Nå vet jeg ikke så mye om backing snøre heller, men regner jo med at det kan brukes noen år.... det ligger vel stort sett å koser seg innerst på snella så sant man ikke er en mester i kastelengde eller kjører en laks på noen kilo?

Skal forsøke å finne noen videoer på youtube, kanskje jeg finner noe der, men som regel finner jeg ikke det jeg er ute etter ang fluefiske av en eller annen merkelig grunn:(

Klør i fingrene etter å bestille den snella du sendte meg lenke til.

Apropos snelle, er det stor forskjell på fluesnelle og de snellene som blir brukt på bambus stang til meitemark? Hvorfor jeg spør er at jeg har ei gammel bambus stang med snelle som ikke har vært brukt på noen år, ligger lagret på familiehytta. Kunne jeg evnt ha brukt denne? Jeg heller vel mot nei selv, men om jeg er inne på noe så hadde vært artig å fått bekreftelse på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Skrevet (endret)

Hvis makkesnella fungerer fint/strøkent og den er stor nok for line og backing,kan den fint brukes til det fisket du skal ut på. 

Backing må til tider skiftes, ikke ubegrenset levetid. 

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Skrevet (endret)

Ok, så jeg bør vurdere å skifte backingen også da snart. Dum som jeg er så trodde jeg at den ihvertfall var bankers fortsatt:) Hmm.. bør kanskje starte å tenke på neste år. Kjøpe snelle, backing og kastesene, men forsøke å fordele det litt over året. Blir jo fort noen kroner dette her, selv om jeg nå har fått vite om grei snelle og de hadde ett forholdsvis billig kastesnøre på sporten som han jeg snakket med hadde brukt selv. Hva ett backing snøre koster aner jeg ikke, ikke vet jeg hva jeg skal være obs på heller, men om jeg kjøper kastesnøre på sporten så vet vel kanskje de hva jeg bør ha uten at det koster flesk.

Men jeg bør nok sjekke den snella på bambusen først, er den "fit for fight" så kan jeg legge de pengene i snøre og backing. Tror nok den kanskje er litt gammel og sliten, men det er jo utrolig hva en oljedråpe eller to kan gjøre. Dette er jo utstyr fra den gang det var ment å holde!:)

Eneste jeg har å forholde meg til er hva instruktøren på kurset sa: 4x, 12 toms fortom (der har jeg jukset siden jeg kjøpte 9 tom), siden jeg har 5/6 stang så burde jeg kjøpe WF snøre "klasse 6", altså ikke det letteste snøre, men det stanga tåler da det er lettere å kaste med om jeg forstår det riktig?

Ja... det er vel igrunnen det jeg "vet". Sånn bortsett fra veldig grei informasjon jeg har fått fra dere. Uansett, jeg får klare meg med det utstyret jeg har pr nå i sommer. Så får jeg investere i nyere utstyr over vinteren.

Endret av Sturla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Hmmm.... nå har jeg fått ett "positivt" problem. Sendte spørsmål ang backing og kastesnøre til sporten på Beitostølen. De tilbyr det snøre jeg snakket om pluss backingsnøre til kr 474,-. En pakkepris inkl snelle vi kikket på (den kostet kr 1099,-), så får jeg alt til kr 1099,-! Så snøre og backing blir gratis. Dette må jeg virkelig fundere på ett par dager, men virker jo som ett fryktelig bra tilbud. Dette er jo heller ikke en sportsbutikk som hviler på laurbærene... er en ikke fornøyd så er det bare å komme tilbake, og han jeg snakket med, som jo også svarte meg, virker som en som vet ett og annet om fluefiske. Tenke og drømme om fluefiske i kveld/natt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Fant igjen den gamle ødelagte bambusstangen og plukket av snella, den var god som ny den!:) Er plass til snøre og vel så det.... om noe så er den kanskje noe snau i diameter på spolen? Nå ligger snella selvfølgelig i bilen, orker ikke å gå ut, men la meg si at diameter på spole er sånn ca 1-1,5 cm. Er dette litt snautt med tanke på hukommelse i snøre etc, altså om det vil utvikle seg til å bli sånne "ringer" når man kaster ut? Må jo også si i samme slengen at den stusslige snella som pr sitter på fluestanga ikke har noe stort større diameter på spolen, så det er muligens ett ikke problem, som jeg lager ett lite problem ut av??hehehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Litt avhengig av hvilken lineredskap du skal bruke. Med mest mulig backing på og en wf-line så blir ikke spolediameteren så avgjørende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Beklager at jeg har plaget dere med dette, men når man sitter alene og funderer å tenker så er det greitt å få en pekpinn på om man er i riktig tankebane.

Bambusen fikk jeg av min far når jeg var smågutt, så den og snella er nok 35-40 år gammel. Var litt tvilsom når jeg testet snella, men ble gledelig overasket over at den var rustfri og fungerte som en drøm. Forsøkte å finne noe navn på den... litt vanskelig å tyde, men kan det være Olympica eller noe lignende?

Skal nå uansett ta den med meg til sporten å forhøre meg litt der, selv om de selvfølgelig ønsker å selge snelle.... men de får nå solgt backing og snøre om ikke annet:)

Funderte på å forsøke å legge snøret jeg har over på denne snellen, men føler at det blir litt vel mye jobb. Ikke vet jeg om det er veldig viktig det med å "snurre" sene riktig vei av, også "riktig" vei på igjen.... altså følge sirkel dannelsen på snøre både ved avspoling og påspoling?

Forsøkte å finne noe på nett ang dette, og fant en hel masse mennesker som tydeligvis ble frustrert og forbannet nå de gjorde det, men de gjorde allikevel for "endeproduktet":)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Går ut ifra at det er backingen du tenker å flytte fra en snelle til en annen. Det er helt uproblematisk, det er ikke "minne" i backing som er verdt å nevne. Og får du en person til å holde den ene snella fast, eller du setter den fast i noe, så får du ingen sirkler (gitt at spolen går rundt).

Kan godt være at jeg misforstår, men slik du skriver det så kan det forståes slik at det er mono (sene) du skal spole over. Anbefaler ikke mono som backing, og slett ikke hvis den er noen år gammel.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Det vet jeg ingenting om for å være ærlig. Jeg tenkte i utgangspunktet å flytte både backing og kastesnøre over. Men jeg har lagt det på hylla.

Om det er mono aner jeg som sagt ikke. Dette er sene (både backing og kastesene) som har vært med fra stanga var ny.

Som sagt tidligere i tråden så har jo ikke snøret vært i vannet mer enn 2 ganger. Har aldri vært i nærheten av at backingen har startet å komme til syne. Vil den være for gammel (er nok 6-8 pr gammel, husker ikke nøyaktig når jeg kjøpte stanga)? Jeg skal nok være fornøyd om jeg klarer å få ut 10-15 meter.... mener det var noe i nærheten av det på kurset jeg var på, mulig mye mindre, tenkte ikke så mye på lengden jeg fikk ut der jeg sto. Fisk jeg satser på å få er stekefisk, altså ville jeg bli forundret om det hugger på noe som er 0,5-1 kg.

Jeg håper jo egentlig på at jeg kan bruke den skrapelige snella og backing/kastesene ut sesongen ihvertfall. Skulle ting gå rett vest så tenker jeg at det kan være greitt med ei snelle med ny backing/kastesene som jeg kan skifte til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Må bare få lov til å skryte litt av Sporten på Beitostølen. Var der idag og hadde med snella. Fikk ingen innvendinger mot å bruke den, og de festet faktisk på backing og snøre for meg i butikken, de satte også på en sånn microloop for meg så jeg slapp å styre med igjen. I tillegg kjøpte jeg noe sånn senerens/olje ting, på sprayflaske. Så nå skal jeg få gått over det gamle snøret mitt å smøre det inn.

Men igjen, massevis av skryt til sporten på Beitostølen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå