Salaren

Lim til fortomsknuter

21 innlegg i denne tråden

I påvente av bedre tider så begynte jeg i går og bytte ut fortommer på mine EH stenger. Og da blir det jo litt knuter i mellom de forskjellige dimensjonene. Tidligere så brukte jeg her et slags hurtigtørkende lim hvor jeg påførte en dråpe på knuten for deretter å tørke vekk det overskytende med papir. Selv om dette limet iflge. taggen på flasken var døpt noe sånn som "fishermans instant glue" så er jeg rimelig sikker på at dette var vanlig superlim. Iverfall luktet det sånn og var like tynnflytende og penetrerende.

Men nå er jo denne limflaska størknet forlengst og tenke å høre om dere andre kjenner noe lignende produkt som er i den vanlige handelen, eller bruker dere som limer fortomsknutene vanlig superlim ala f.eks. Biltema..?

Jeg fikk alltid inntrykk av at å lime knutene gjorde fortommen ekstra sikker men spekulerer samtidig nå ettersom jeg fra nu av kommer til å bruke mere fluorocarbon om denne kan svekkes av det limet som jeg i flere år har brukt på mono..noen som vet..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har aldri våget å bruke superlim i knuter. Holder meg til UV knutelim som er litt fleksibelt. Påfører ørlite før knuten trekkes til, tørker av og lar dagslyset gjøre resten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har heller aldri sett behovet for dette, og til dags dato har jeg aldri opplevd at fortomsknuter sklir ut eller ryker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har opplevd at knuter sklir opp med fluorcarbon. Dette var med Rio fc og Duncan loop knytt løsthengende. Etter at dette hadde skjedd tre ganger ila en sesong gikk jeg over til Rapala knute. Knøt en del test knuter og av og til gled de opp uten at jeg kan si hvorfor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sikkert greit med noen nyanseringer her. Jeg sikrer knuter på skyteline, bakline og slikt med UV-lim. Jeg bruker lite taperte fortømmer og kjøper derfor de få ferdig fra butikken. Har aldri opplevd at de to mest brukte knutene (dobbel slukknute og kirurgknute for løkke og skjøt) noensinne har sklidd opp.

Derimot har jeg flere ganger opplevd å slite i knuten, noe som jeg opplever som utrolig irriterende. Det tror jeg mest har å gjøre med at knutebruddstyrken gjerne avtar (mye) med økende strekkbruddstyrke på monoen. Så til våren skal jeg lete etter en mono med høye verdier på begge deler.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jo blodknuten som er den mest brukte til fortomsknytting og mitt inntrykk av denne knuten etter mange tiårs bruk er gode. Men knytter man en blodknute, strammer den godt og samtidig strammer trekket med at man samtidig strammer mot tampene og deretter  kutter av de overflødige tampene helt inntil knuten så slipper en slik knute sjelden.

Men det har skjedd også for meg. Og det jeg fant ut for noen år siden etter et tap av en stor fisk pga. knutebrudd var at når man elter og tøyer en slik perfekt blodknute så kan den åpne opp og da går såklart knuten i oppløsing. Med en dråpe lim på knuten som penetrerer låser jo omkretsløkkene og når man tørker limet vekk etterpå så merker man jo ikke at limet har vært brukt engang på knuten. Og prøver man nå å stresse knuten med tøy og bøy så åpner den ikke. Og når man trekker ekstra hardt for å sjekke knutestyrke så er det iverfall ikke knuten som løsner men knuten som pga. strammeløkken kveler den svakeste utløpsdelen av fortommen og på den måten sliter den av.

Det er mitt inntrykk og teori. Jeg skal lese meg litt opp på dette her men husker jeg kom over en artikkel for lang tid tilbake fra over there hvor det ble påstått at superlimet ikke smeltet seg inn i monomaterialet men kun la seg utenpå.

Skal prøve å finne den artikkelen og poste den her men takker for alle synspunkt. Uansett så vet jeg jo ikke om fluorocarbon reagerer på samme måte som mono med superlim..noen som har noen teorier..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er det litt rundt temaet. Bedre og mindre bra knuter, hvilke knuter som er mest utsatt og hvordan det kan løses. Og litt om hjelpemiddel til å gjøre knuten sikrere.

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/tippet-shootout-seaguar-grandmax-trouthunter-orvis-mirage-riopowerflex-pline-dairiki-varivas-sa-climax-maxima-froghair-stoft-umpqua

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruk for all del ikke superlim på knuter, dette var pop for noen år siden med påfølgende knutebrudd og tapt fisk hos de som gikk i denne fella. Har i flere år nå ikke hatt problemer med brudd etter jeg gikk over til kirurgknuten, og å sikre med noe slags lim er ikke tema. For et par tiår siden brukte vi blodknute, og hadde brudd med den. Mulig er konstruksjonen slik at den er veldig ømfintelige for varmegang og da reduseres kvaliteten betraktelig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilken knute bruker dere da av disse 2.. 

Blood_Knot

kirurgknute.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg lurer på om ikke Svensvik mente flueknuten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
24 minutter siden, Asbj.R. said:

Jeg lurer på om ikke Svensvik mente flueknuten?

Hei, ja mulig men utgangspunktet for tråden var opprinnelig skjøteknuter i mellom fortomsdimensjonene, det er det jeg mest spekulerer rundt. Bruker heller aldri lim på flueknuten enten den lages som løkkeknute eller styrende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
43 minutter siden, Salaren said:

Hvilken knute bruker dere da av disse 2.. 

Blood_Knot

kirurgknute.jpg

De få gangene jeg skjøter med knute lengre så bruker jeg den øverste. Men de siste årene har jeg stort sett brukt taperte fortommer og microringer.

Fungerer veldug bra og løste for meg spesielt problemet med å skjøte Mono og Fluocarbon spisser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Både blodknuten (øverst) og kirurgknuten er velegnet til å skjøte med. Kirurgknuten er også fin til løkke.

Kirurgknuten påstås å ha noe høyere bruddstyrke. Jeg tror ikke at noen av dem øker bruddstyrken med superlim.

Microringer er fine hvis man skal sette på en spiss.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker kun kirurgknute, og den ryker aldri!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser jeg har fått noe å forske litt videre på her. Konservativ som jeg er så er det bare å innrømme at de knuter man har brukt i sitt fiske er de som man i unge år lærte seg fra det som vi nærmest betraktet som bibelen, nemlig ABU'S napp og nytt. Gamle vaner er som kjent vonde å vende men nå skal jeg sannelig sette meg ned å testknytte noen fortommer med kirurgknuten ved første anledning og jeg akter ikke å bruke lim. Ser jo og at kirurgknuten pga. sin konstruksjon er en knute som nok ikke går opp selv om den eltes med.

Og til Lars p, du sier altså at å skjøte 050fluor og 040fluor er helt OK med kirurgknuten, samt å skjøte 040fluor og 030mono også går fint..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er vel særlig når dimensjonene er mye forskjellige eller når materialene er ulike at kirurgknuten kommer til sin rett.

Å skjøte dimensjoner med forskjell på fx 0,10 er uproblematisk med blodknuten. Men ikke særlig mer.

Å variere knuter alt etter behov, er kanskje noe av det verste en fluefisker kommer borti. Da stritter instinktene i alle retninger. Har kjent mye på det. Ikke minst nå som jeg leter etter en ny flueknute, alternativt en mono som har høyere knutebruddstyrke enn den jeg har brukt i kanskje nærmere 10 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 24.1.2017 at 21.08, Salaren said:

Og til Lars p, du sier altså at å skjøte 050fluor og 040fluor er helt OK med kirurgknuten, samt å skjøte 040fluor og 030mono også går fint..?

Ikke noe stress og skjøte 0,5 til 0,4 fluor nei. Har aldri skjøtet fra større fluor til mono så det kan jeg ikke svare på altså. Men slitt veldig med mono tapert fortom og så fluor spiss. virker som den harde fluor skjærer seg ned i mono og man får merkelige brudd

Men som sagt , dette er null problem etter jeg begynte med ringer. Da kan men bruke knuter med enda høyere bruddtsyrke også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

superlim er ikke superlim, mye superlim takler feks fukt fryktelig dårlig etter at det har herdet. Noe superlim limer masse materiale forholdsvis dårlig uansett :) Biltema sin på fireline feks fungerer ikke plagsomt bra. Beste limet til det meste syns jeg er Cyanoacrylatebasert superlim. Tror biltema har det også, men koster litt mer. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker også kirurgknuten til tippets da. Gikk til innkjøp av noe superlim i mini-beholdere på biltema nylig, spent om det funker..ellers bruker jeg (half-locked blood knot) til det meste, men ikke elegant. Holder da (alt fra ørret til svære offshore fisk i Australia)...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå