hmmkk

Vadebukse, hva er bra?

17 innlegg i denne tråden

Sunne gode meninger om hvilke vadebukse på markedet som er det aller beste når det kommer til holdbarhet i sømmer og stoff mot lekkasje? 

Krok i bukse vil alltid føre til lekkasje.

Hva med Patagonia Men's Rio Gallegos Waders? Noen erfaringer. Ok priser etter hva jeg kan se..

Har kjøpt simms i 15år nå, men er overhode ikke sikker på om det blir det neste gang.

takk for innspill

Kenneth

Endret av hmmkk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Forstår ikke hva det egentlig er du spør om! Gitt at du har en vaderbukse som passer til kroppen din, er det ingen vaderbukser som totalt sett er bedre enn Simms sine med GoreTex. Varigheten avhenger av riktig størrelse og vedlikehold, pusteegenskapene at du bruker riktig bekledning under vaderne. 

Står du pal på ett sted og ikke er i bevegelse eller kun fisker noen timer pr år, er det greit å velge alt annet. 

(-joda, jeg vet hva jeg skriver om for jeg har eid og prøvd dem alle sammen - fra plastikkvadere made in USA, via neoprene til alle andre membraner fra diverse leverandører.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har hatt mye forskjellige vadebukser, både sånne 1000-2000 kroners og de varte maks 2 sesonger med flaks og et par tuber aquasure. Mange av de har vært gode å gå i, pustet bra men de er ikke holdbare nok over tid. Så fikk jeg tak i meg noen godt over middels dyre Orvisbukser, de varte et par sesonger, da klaget jeg og fikk nye som også begynte å lekke ganske greit etter 2 sesongen.

Så kjøpte jeg meg 1 par Simms G4 pro, det begynner jaggu å bli en god del årsiden, for første gang har jeg brukt noen dråper aquasure på pinholes nå i sommer, og dette er bukser jeg bruker fra morgen til kveld når jeg er på fisketur, jeg går i kratt, sitter på stein og bruker buksene uten å tenke et eneste sekund på å være forsiktig, jeg trasker igjennom det jeg måtte ønske. Skal jeg tippe så kjøpe jeg disse buksene i 2010, muligens tidligere og de er fortsatt tette og puster ganske bra. Og jeg skal ikke skryte på meg at jeg er veldig flink til å vaske de regelmessig, og ikke skyller jeg de alltid etter bruk i saltvann heller. Men jeg lar de få tørke ordentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Keep it simple . Simms Guide, ikke noe fjas, ei enkel flipplomme og tåler jævla mye juling. Mye billigere enn de fleste Modellene også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tenkjer vel at normal levealder for dei fleste normalprisa vadebukser er 3-4 år ved mykje bruk heile fiskesesongen. Vedlikehald spelar nok også inn. Trur som det er sagt av Mr.Bean at det er svært viktig å ikkje kjøpe for små vadebukser. Eg har hatt Simms sin forrige modell av G3 og den var det feil i sveisinga av sømmen. Den lak med ein gong eg vada over livet. Etter den kjøpte eg to Vision Radipor? vadebukser. Dei kosta 8-900 kr hjå Skitt Fiske, då dei var rimelege og ikkje hadde Simms. Fantastiske bukser! Dei er i allefall 5 år gamle og med litt stell funker dei fortsatt. Mykje lettare og luftigare enn Simms. Har i tillegg kjøpt ei Simms Headwaters på konkurssal. Den brukar eg når eg reiser andre stadar og fiskar. Den er og bra, men ikkje så behageleg som Vision-buksene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med Lars. P.  Simms classic guide har for meg vært utrolig behagelige og slitesterke.  Rustningen G4 har jeg ikke prøvd og bush-walk er ikke min greie.  Guide buksene er enkle å vrenge slik at de raskt bli tørre og komfortable til neste fiskeøkt.  Pressenninga G4 byr på litt utfordring å tørke/lufte på samme måte.  5lag gore-tex puster dårligere enn 3lag.  Skulle jeg ha ei bålbrennerbukse eller ei bukse for bushwalk ville jeg nok gå for rustningen.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Classic Guide er nok den aller beste buksa Simms noen gang har lagd. Har to par og det ene paret pensjoneres nå etter 10 år (!) Eller rettere sagt, den blir liggende på lur som "slaskebuske" for buksa er fremdeles tett, bare sliten og nesten oppbrukt,

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tenkjer vel at normal levealder for dei fleste normalprisa vadebukser er 3-4 år ved mykje bruk heile fiskesesongen. Vedlikehald spelar nok også inn. Trur som det er sagt av Mr.Bean at det er svært viktig å ikkje kjøpe for små vadebukser. Eg har hatt Simms sin forrige modell av G3 og den var det feil i sveisinga av sømmen. Den lak med ein gong eg vada over livet. Etter den kjøpte eg to Vision Radipor? vadebukser. Dei kosta 8-900 kr hjå Skitt Fiske, då dei var rimelege og ikkje hadde Simms. Fantastiske bukser! Dei er i allefall 5 år gamle og med litt stell funker dei fortsatt. Mykje lettare og luftigare enn Simms. Har i tillegg kjøpt ei Simms Headwaters på konkurssal. Den brukar eg når eg reiser andre stadar og fiskar. Den er og bra, men ikkje så behageleg som Vision-buksene.

Nekter å bli med på at Vision sine er luftige. Pusteegenskapene til de buksene er jo lik null. Men de er lette og digg i veldig varmt vær så lenge man beveger seg sakte langs en elv. Har man med zip er dem håpløse å brette ned(gjelder Simms også)

Men ikke noe du trasker rundt på vidda med.

Hatt noen Vision sjøl....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den forrige classic guide bukse jeg hadde lakk som ei sil og ble aldri bedre etter flere innsendinger.. men for all del, jeg kan ha vært uheldig og butikken gjorde ikke stort for meg den gang. G4 buksa begynte å lekke som på år 2, mye rart med denne også. 

Tatt de stive prisene til simms er jeg ikke altfor imponert, basert på egne erfaringer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da hadde jeg skiftet butikk. Simms har jo eget servicesenter i Norge. Pinholes fikser man lett sjøl, og tar 10 min ett par ganger i sesongen

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den forrige classic guide bukse jeg hadde lakk som ei sil og ble aldri bedre etter flere innsendinger.. men for all del, jeg kan ha vært uheldig og butikken gjorde ikke stort for meg den gang. G4 buksa begynte å lekke som på år 2, mye rart med denne også. 

Tatt de stive prisene til simms er jeg ikke altfor imponert, basert på egne erfaringer. 

Her høres det ut som om noen har solgt deg en bukse som ikke passer! Antakelig vis for liten størrelse... Da hjelper det ikke å sende inn buksa annen hver dag for service engang. Dette har neppe noe med prisene å gjøre, men forhandlerkompetanse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her høres det ut som om noen har solgt deg en bukse som ikke passer! Antakelig vis for liten størrelse... Da hjelper det ikke å sende inn buksa annen hver dag for service engang. Dette har neppe noe med prisene å gjøre, men forhandlerkompetanse.

skal sies at guide buksa var noe stor,men mest fordi jeg fikk versjon lang dvs forlenget neoprensokker. Overrasker meg om det medfører lekkasje?? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ei 15 år gammel Simms Guide som er "lappet" med Aquashure i neoprensokkene, et par ganger. Dette skyldes at buksa ble kjøpt av min bror i USA, og sokkene er for store. Ellers er buksa uslitelig. De 5 siste årene har jeg brukt G3, nøye tilpasset i størrelsen, og den har holdt godt uten reparasjoner. Og jeg går noen mil i vadebukser hver sesong. Jeg bruker for øvrig fortsatt Guide jakken som ble kjøpt omtrent samtidig som buksa.

Har aldri vasket buksene, men skyller de utvendig etter hver tur, og henger de til tørk. Det holder for meg. Kommer aldri til å bytte merke.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har hatt noen vadere i ulike prisklasser, og felles var at de slapp ikke ut kondens til tross for riktig innerkledning. De tålte lite påkjenninger som spisse kjepper/grener, og der de la seg dobbelt ble det raskt lekkasje.

Over en del år har jeg hatt en Simms convertible som passer min bruk veldig godt. Bruker den oftest i hofteversjon. Denne vaderen synes upåvirket av fysiske krefter, og jeg er ikke veldig forsiktig i framferden. Den har passform som skreddersøm og følger kroppen uten å bukle eller folde seg noe sted. Hører vel med at jeg prøvde fire utgaver av denne vaderen før jeg bestemte meg. Tror at passform er et viktig stikkord ved valg av vader, kanskje viktigere enn pris og produsent.

Hører mye bra om Patagonia fra dem som bruker det merket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

skal sies at guide buksa var noe stor,men mest fordi jeg fikk versjon lang dvs forlenget neoprensokker. Overrasker meg om det medfører lekkasje?? 

Min erfaring er at det er nesten like ille med for store/lange bukser en de som er for små. I buksene som er for store vil det oppstå folder og bretter som på sikt kan medføre brekkasje. Her vil lekkasjene kunne oppstå.  Ved for små bukser stresses sømmer og taper. I tillegg strekkes selve stoffet buksen er lagd av noe som også vil svekke tekstilene og gi lekkasje.

Dessverre ser jeg alt for mange som går rundt i vadere som ikke passer. Enten fordi de har handlet hos forhandlere som ikke bryr seg (bytt forhandler) eller hos sin lokale forhandler i Texas. (bytt forhandler).

Jeg er sikker på at ingen av dere ville ha valgt å kjøpe smoking hos en vilkårlig klesforretning eller på nettet! Vi snakker tross alt om en viktig investering, der passform og snitt er avgjørende for et godt resultat!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har hatt diverse såkalt pustende vadebukser gjennom tidene, og klart best av alle var en rimelig midjevader fra Sølvkroken (tror jeg?) som jeg hadde i maaange år uten minste tegn til lekkasjer tross hard bruk og ingen vasking. Til slutt ble det naturlig nok slitt hull på strategiske steder og buksa ble permittert. Etter denne har jeg hatt (og har) diverse bukser i mellom/rimelig prisklasse; typisk Guideline, Kinetic, Rapala, og felles for alle er at de lekker som en sil etter maks en sesong. Er man uheldig med størrelse på neoprensokken (for stor), så dannes det fort en knekk som kommer i klem og slites hull på etter kort tid.

Det jeg etterhvert har merket meg, er at de vannavvisende egenskapene reduseres dramatisk ved all desinfisering som de dessverre må gjennomgå; på ei helt ny bukse (husker ikke merket) kjøpt sist sommer, lekk den faktisk som en sil etter første desinfisering (tett og fin før det).  Jeg har faktisk vurdert å bruke ei avdanket bukse som "desinfiseringsobjekt" for å slippe dette problemet, dog forutsatt at jeg kommer fra "rene" vassdrag! Andre med samme erfaring (altså vedrørende desinfisering)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Hadde super-billig USA no-name vadebukser fra Portland (trader joes! til 100 dollar!) som varte faktiskt ganske mange år. Men til slutt...ble det slutt. Har nå Simms G3 Guide som jeg håper varer, kjøpt 3 år siden,  og Orvis pack and travel (lages ikke lenger). Sistenevnte begynnte lekke med en gang, 2ndre tur, men fikk på salg, og såpass billig ikke sikkert jeg gidder sende inn. Dårlig passform også.  Men ekstremt lette!

Tror jeg ville holdt meg til dyre simms (g3 og g4), brukt peng der og på stenger og reise, resten kan man 'cheape' på..har feks guideline kispiox jakke til halv-pris, 1000kr eller noe, funker ok men skal bare få laksefluer osv i den uansett, bruker ikke gore-tex jakke til det der. Vadere og stenger skal man helst bruke litt peng på. Blir ikke billig uansett. Mine G3 var 5? tusen spenn 3 år siden? Sykt flotte vadebukser da! I love those babies!

Endret av Arne Pursell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå