Nobody

Det hvite helvete

602 innlegg i denne tråden

Skrevet (endret)

22 timer siden, Salaren said:

"Jeg velger mig April" sa Bjørnstjerne Bjørnson.

Selv i nord må man si seg enig med salige Bjørnson selv om de fleste av oss som har valgt å bo her, også setter pris på vinteren og de gleder den medbringer.

Når kalenderen ubønnhørlig tikker mot april, vil man som Salaren, helst rusle i fjæra og slenge med enhandsen etter sjøørreten, og ikke nødvendigvis fortsatt rense og smøre ski fremover eller gå daglige turer med snøfreseren.

I forbindelse med våren som nærmer seg, har vi nettopp avholdt ei folkeavstemming i nord.

Her er resultatet fra avstemminga:

folkeavstemning.jpg.c727a1597989d99c39db1f210ba1cb42.jpg

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Som allerede nevnt og som Bjørnstjerne sa så blir det ganske umulig å ikke være enig i det med April. Bare se her http://www.anglingiceland.is/news/nr/2611

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En uvanlig kald og hustrig april på disse trakter, likeledes hele påsken. Men kanskje kan man øyne et ørlite håp likevel nå, med disse bildene fra en lokal gårsdag/Langfredag. Attpåtil aprikos i blomst.

Lingeidag1.jpg

Lingeidag2.jpg

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er fin tid for båt puss, dro opp skuta i går må ta en skikkelig vårrengjøring nå etter at den har ligget ute i snart 3 år . Det har nå heldigvis blitt oppholds vær med sol etter en utrolig regnfull vinter. Det kan nok bli store elver utover sommeren hvis det blir varme, Men for tiden så er det frost om natta her på nordvest-landet og noen få plussgrader på dagen.Det går nå fort til åpningen av laksefisket bare 1.5 måned igjen så det er viktig å få gjort unna andre ting før den tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

22. april hevder kalenderen. Men naturen mener noe annet.

vær2.JPG

vær3.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Hyttetrappa 30. mai, kl.23.25. 

Anmodning til høyere makter.

image.jpeg.b1bbca5a3839fbdfaa85824611b6f51a.jpeg

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jada. Observerer andre steder at det diskuteres heftig hvor mange borehull som er tillatt per døgnkort. Dette er en opplysning som ikke står på kortet.

For egen del mener jeg at det må være tillatt å seriebore i klumpens lengde. I alle fall jeg sliter med å treffe et single borehull med flua. Særlig hvis den er litt stor, nå i begynnelsen av sesongen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On ‎24‎.‎09‎.‎2016 at 22.04, Asbj.R. said:

Som fluefiskere flest er jeg, om ikke evig, så i hvert fall stadig optimist. 

Har derfor sådd ny plen idag 24. sept med et spirende håp om lang og mild høst. 

Tenkte jeg måtte følge opp dette innlegget fra sist høst.

Dessverre ble ikke høsten lang og mild, men da snøen fra i fjor nå er tint bort, viste det seg at gressfrøene spirer som bare det og det blir nok grønn plen til slutt likevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har det startet igjen. Om enn i høyden, foreløpig.

Snø.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja kalenderen lyver ikke.

Fortsatt koser vi oss med mild og fin senhøst i nord. Sist helg målte jeg + 25 på dagen på hyttetrappa, og + 19 kl.22.30 på kvelden. Uvanlig vær dette, samtidig som man registrerer at Vestlandet fra sør til nord har fått hele landskvoten av nedbør de siste ukene.

Ser ut for at klimaforskerne har fått rett; vi får mere ekstremvær, både på den positive og negative siden. Hører du det, Trump?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi som bor i verdens navle, eller verdens vakreste jammerdal om du vil, har lenge vært klar over fenomenet. Nå er det også gjort kjent for allmennheten. Det er kaldere i Tromsdalen enn på Tromsøya.

https://www.nordlys.no/var/vinter/vervarslinga-i-nord-norge/sa-kaldt-var-det-i-natt-derfor-er-det-alltid-kaldere-i-tromsdalen-forklarer-meteorologen/s/5-34-723244

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siden dette er blitt selve vær-tråden, tillater jeg meg å spørre de på sør-landet.

Hvordan går det med alt regnet som har kommet ned? Driver Salaren og øver spey-kast fra trappa? Vaker det sjøørret i hagen? Overlever dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
16 timer siden, Asbj.R. said:

Siden dette er blitt selve vær-tråden, tillater jeg meg å spørre de på sør-landet.

Hvordan går det med alt regnet som har kommet ned? Driver Salaren og øver spey-kast fra trappa? Vaker det sjøørret i hagen? Overlever dere?

Det regner regner og atter regner. Det er rent så man kan slite kraftig med å bevare fatningen, det er helt korrekt. For å ta det positive først. man slipper å vanne uteplanter og plen, man slipper å frykte skogbrannfare, man slipper tørre drikkevannsbrønner og man slipper at gytende aurer sliter med å komme seg høyt opp i bekkene til de beste gyteplassene. Å finne egnede steder hvor man kan praktisere speycasting er heller ikke vanskelig da de flate lanbruksområdene i elvedalene her for det meste holder vann, bokstavelig talt. I disse dager og enda noen uker så pågår høstens vakreste eventyr i elver, åer og bekker nemlig gyting. Pga. mer eller mindre evig flom eller kraftig vannføring så har fisketelling ikke vært mulig men det kan jo bedre seg slik at man kan få rapportert en status håper jeg inderlig. Det jeg da håper på er at Vårherre som så langt i høst har vært usedvanlig generøs med dusjen her på Sørlandet kan holde hånden over oss nå som vi ettehvert trer inn i vinteren. Jeg håper på en vinter med noe snø i det minste på heiene slik at man kan få gått litt på skia innover i de områdene som jeg aldri fikk besøkt i høst fordi det har regnet så kollosalt. Alt regn til tross, det har blitt endel flott fjellaure som man kan gasse seg med kommende vinter men det har sannelig vært kjipe fiskeforhold til tider da man for det meste har måtte tilbringe utetilværelsen i regnklær. Det kan bare bli bedre nå :smile:

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rart mæ detta landet vårt !  Regnklær i sør gir kanonvær i nordvest ! Slår aldri feil med fisket sådan stund !

20171027_200719[1].jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og da har den første halvmetern med sne lagt seg i nord, fra fredag 27.10. og til tirsdag 31.10.

Oh happy days.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
43 minutter siden, Asbj.R. said:

Og da har den første halvmetern med sne lagt seg i nord, fra fredag 27.10. og til tirsdag 31.10.

Oh happy days.

Men gir ikke dette formidable muligheter? I stedet for snømann kan man måke til en laksekulp. Og lage noen snølakser, pent formet. Så kan man stå der og kaste etter (snø)laksen. Hvis man monter lyskastere, er det rom for å praktisere både dag og natt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

God ide Svensvik, og vil man egenlig få så mye mindre laks på denne måten enn man vanligvis gjør....

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
2 timer siden, kmk said:

God ide Svensvik, og vil man egenlig få så mye mindre laks på denne måten enn man vanligvis gjør....

Fangstnivået vil nok stort sett ligge på det samme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
17 timer siden, svensvik said:

Og lage noen snølakser, pent formet. Så kan man stå der og kaste etter (snø)laksen. Hvis man monter lyskastere, er det rom for å praktisere både dag og natt. 

Snøengler er jeg kjent med men snølakser, den var ny. Bruker man samme prinsippet når man lager snølakser som snøengler lurer jo jeg på da.

Ellers har jeg endelig kjøpt meg en snøfreser, riktignok en pent brukt sak med 10 hesters motor men selgeren nærmest garanterte at med akkurat den freseren så ble snøen kastet helt opp i atmosfæren for så å dale ned hos Kim i NordKorea. Så det må vel kunne sies å være et godt kjøp. Nå kan bare snøen lave ned dere, dette blir sannelig gøy.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I anledning snøfallet i dag.

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Frankie boy skjønte det:

ta det med et smil og en sang. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja i går var det hvite helvete i gang og gulingen brummet til ved andre drag. –antagelig mer ivrig til å ta tak i faenskapen enn hva jeg var.  Kortvarig glede for gulingen men mer gledelig for meg så satte mildvær og regn inn i dag tidlig.  En får håpe at denne vinters snø ble unnagjort med gårsdagens desimeter og at både jeg og gulingen slipper unna med dette. – greit å spare bensin til kommende sommers gressklipp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Konemor maler gulv hjemme og far og bikkja er tvunget på hyttetur i helga. Her har kong vinter festet grepet på bekken, til tross for bare noen få cm skaresne. 

IMG_2378.thumb.JPG.3c744685186b658e950ccc5afc62bc3a.JPG

Endret av Asbj.R.
Bilde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå