Anne

Kapping av klumper til enhånds

70 innlegg i denne tråden

Har ikke testet klasse 8, men har 7ern selv, bruker 19 gr på den, så tror du er i rute med 21-22 gr.

Tusen takk for kjapt svar :clapping:

Kva klumpar nyttar du? Fabrikat og lengde på aftm 7?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei

Du bør vite at ved klumpberegninger for enhåndstenger så er det lurt og ta høyde for om du kaster overhånds eller underhånds. Fordi til enhåndsstenger så synes jeg det er vanskelig å beregne å lage en klump som tilfredstiller begge kastemetoder på en god måte. Kaster du overhånds med en typisk 8 stang så bør vekten ligge på 20gram og da ved lengdeeksempel 11,5 meter.

Men en slik klump blir da for lett for underhåndskasting. Til underhåndskasting så erfarer jeg at men gjerne kan ha 25 grams klump. Da får man oppspenning av stangen som gir tilfredstillende effekt og gode kast med fin lengde og overrulling. Men det blir jo slitsom kasting med ei slik stang synes jeg. Derfor foretrekker jeg ikke #8 stenger som underhåndstang.

Jeg har kappet endel DT snører og laget overhåndsklumper til en HM+ 9'6" #8 som sikkert ikke er ulik din stang. Har laget både Intermediate og flytklumper for denne stanga som nå er blitt yndlingstanga for saltvannsfluefiske. En #8 stang satt opp med en overhåndsklump på 20 gram er en super kastemaskin skal du vite og takler vind godt.

Men har og funnet ut at stenger til underhåndskast helst ikke bør ha snøreklasse høyere en#7 helst #6 og gjerne 10 fots lengde. Da blir klumpene lettere og man bruker mindre kraft når man underhåndskaster sammenlignet med #8. På lange dager i elv så betyr dette mye.

Så en liten påstand som sikkert gir grunnlag for videre diskusjon(oppfordring). Det virker for meg som at f.eks en #6 stang med typisk 10 fots lengde er lettere å få til med klump som tilfredstiller både underhånd og overhåndskast. Klumpen kan da gjerne veie 17-18 gram og ligger på 11,5 meter.

Noen som er enig(eller uenig) :msn-wink: ...........kom igjen nå la oss få litt god gammel diskusjon før elvene går i innfrysningsmodus og strømmprisene jages opp.....

Salaren

Endret av Salaren
1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk for kjapt svar :clapping:

Kva klumpar nyttar du? Fabrikat og lengde på aftm 7?

Bruker div klumper på ca 10-10,5 meter på 19 gr. "Super alround" lengde og vekt synes jeg.

http://buy.scientificanglers.com/spey/atlantic-silver-shooting-head.html

Link til en line jeg liker godt.

Endret av Obbs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, jeg bruker 19-21g klumper på 10f kl8 og 17-18g -kl 7 til kombinasjonskast på normale vadekast og det synes jeg går fint

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg kastar nok mest over hovudet og lite vannkast (spey/kiss and go etc). Eg prøver å la vere å speye så langt det er mogeleg når eg har einhandsstengene mine. Eg har så langt nytta klumpar rundt ca. 20 gr. og det fungerer relativt bra på ca. 10 - 11 meter. Blir klumpen lenger enn dette blir den masete å kaste med. Eg føler likevel at eg kanskje kan gå opp i 22 gr, men då blir det kritisk med lengda. Då bør nok klumpen vere minst 10 meter på Scott stanga mi. Kjekt å få bekrefta mistankane mine om snørevekt. Er det nokon som har tips om god flyt -intermediate eller flyt-synk klump som er klare, men med dacron-kjerne? Eg syr løkker sjølv og stolar ikkje på strømpemodellen... .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker Rio Aqualux clear int. på 19g (9.7m) til min Scott S3 #7. Denne har monokjerne og ferdig løkke bak, mens jeg lager løkke fremme selv. Funker like fint sommer som vinter :)

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei. Spør uten å lese hele tråden. Sitter tross alt på jobb;)

Jeg har kjøpt en synkeline fra royal wulff. Triangel ettellerannet i klasse 7.. Denne synker ned til kina før jeg får summet meg. Så liker den ikke. 15cm pr sek.

Så har jeg et flytesnøre som jeg tipper blir for lett for mine klasse 6 stenger. Er et cortland snøre i klasse 6.

Så har jeg sett at feks guideline coastal har flytende runningline å synkende skytedel. Men da i en hel line. WF.

Kan jeg kappe feks skytedelen av synkelinen og skjøte denne med runningline delen på flytesnøret eller er jeg helt på bærtur?

Hvis ikke.

Hvem vil kjøpe 2 stk helt ny liner til godpris?

Flytesnøret er nytt i eske.

Synkesnøret har jeg laget løkke på å brukt 3 ganger.

Endret av Jiggy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal vel være forsiktig med å mene noe som helst om slike en-håndsgreier, men jeg vil tro at selv med en flytende "skytedel" så vil fortsatt denne lina synke til Kina.

Derimot er jeg godt kjent med f/s skyteklumper, her er det meste av lina flytende med 3-4-5 m spiss som synker mer eller mindre. Når jeg bruker synk skyteklumper merker jeg aldri forskjell på synkeevnen om jeg bruker flyt eller noe synkende skyteline.

Så, min antagelse er fortsatt Kina.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok, takk for tips.

Men den vil kanskje bli enklere å håndtere. Få lettere opp av vannet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.er skytlina også synkende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sykende skytedel. Flytende runningline

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Scott A2 9,6#6. Anbefalingar til lengd og vekt på klump?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Scott A2 9,6#6. Anbefalingar til lengd og vekt på klump?

Bidrar kanskje ørlite ved å fortelle om tilsvarende stang, men A4. Har ikke så mange klumper til denne, de blir lite brukt. Et sett Gl connect er kappet ned til litt under 9 m og 18-19 gram. "Go'klumpen" er en "gammel Guideline intermediate i blå farge. Den har jeg beholdt i full lengde (11 m) og 19 gram. Denne brukes en del og funger bra også for meg som ikke bruker en-hånds mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har dessverre ikke tida til å lese igjennom alt det fornuftige som blir skrevet.

Noen som kan hjelpe meg med klumpvekt og lengde til LPXe 10f #8?

Da gjerne med F/S klump.

Er forøvrig nybegynner..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har dessverre ikke tida til å lese igjennom alt det fornuftige som blir skrevet.

Noen som kan hjelpe meg med klumpvekt og lengde til LPXe 10f #8?

Da gjerne med F/S klump.

Er forøvrig nybegynner..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://www.guideline.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=511

Nederst på siden finner du gramvekt på de ulike stengene. Til overhodekast holder det sikkert med 19-20 gram. Herr Granbo ("mister guideline") mente 20-21 gram var perfekt klumpvekt for 10" #8 stenger til elvefiske og underhåndskast..

Støtter den.

Har selv en LPXe 10' #8 og bruker en GL 4cast WF8F. Mener å huske at klumphodet ble veid til 21 gram. Dette er grusomt god kasteredskap når man overhodekaster. Bærer dessuten svært godt i vind, kort sagt en kastekanon med behagelig aksjon for de med rolig kastestil. Skal du tilpasse en underhåndsklump til samme stangen så må du opp i vekt og litt avhengig av klumplengde så betyr dette vekter på 24-26 gram. Dette er nokså mye vekt men en #8 må ha det for å spennes tilstrekkelig for at elegante underhåndskast skal være mulig mener nå jeg. LPXe er kraftige saker med solide klinger som ikke kneler men bare så det er sagt, en LPXe 10' #8 stang rigget med underhåndsklump krever sin mann vedr. styrke i håndledd. Det blir fort mye mere behagelig med underhåndsklump går man ned på f.eks en #6 stang og klumpvekt på rundtom 20-22 gram

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den ser jeg. Følgene er vel senebetennelse dreng tid .

Men hva ofrer man ikke for å møte storlaks på enhånds.

Bruker vanligvis 4cast wf8 f/s3 på denne stanga. Men ser at enkelte situasjoner, så lar det seg ikke å bruke OH kast. Har dere noen erfaring med compact RTG fra Guideline til enhånds?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå må jeg bare spørre, for jeg skjønner ikke dette jeg.. Hvorfor kapper dere klumper selv? Er det ikke nok flotte snører der ute? Hva vinner jeg på å lære meg mere om dette? Kan noen forklare litt rundt dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tror det er for å tilpasse snøre bedre til stangen...ved å kappe mener de faktiskt 'kappe', og veier snøret med nøyaktig vekt osv mens de holder på. Er ikke så avansert enda, men fant denne vidden her på youtube for ikke så lenge siden. Glem det fant det ikke...splicing osv får helt annet resultater.  I prinsippet, så finner du ut av produsent hva passer best (hvor mange g, eller grain, der 1g=15 grain roughly) flueline veier for å få best kast/belasting, så veier man fluelinen (da det forekommer produksjonsavik) og kapper deretter...og lagger løkker osv. Andre (som meg) forsøker tusle med kappe/tilpasse flueliner ved å kappe, sveise osv for å lage egne liner (som feks 1 hånds skyteklumper til 1 hånds Skagit/Skandi osv). NB jeg har såvidt begynnt med dette. Men linen skal tilpasses stangen til de grader det er mulig. Det finnes mennesker som gjør ikke annet enn å lage 'custom' fluesnorer tilpasset stangen din. MEGET spesiellt, og sier seg selv forbeholdt entusiaster i USA/Canada (at man kan leve av det der!).

Beklager finner ikke den vidden..lurer på om det var airflo eller rio som produserte den...forklarte alt veldig bra....

Ok redigering #1: pga avvik i produksjon av fluesnore (er jo ganske komplisert!), fluesnore kaster kanskje ikke så bra som den burde på din stang/kastemedode osv). Man finner ut fra produsent av stangen hva er anbefalt vekt i gram eller grains (etter lading av ammunisjon, er amerikansk vekt standard..typisk!), og mekker litt med fluesnore for å tilpasse sånn den kaster bedre. Noe i den dur.

Edit#2 blir komplisert fordi fluesnore er 'tapered' har forskjellig diameter og vekt...blir ekte vitenskapsgren eller noe...for de spesiellt interesserte.

Endret av Arne Pursell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Registrer deg eller logg inn for å kommentere

Du må være innlogget for å legge igjen en kommentar

Lag en konto

Registrer deg og få full tilgang til forumet!

Register a new account

Logg inn

Har du allerede konto? Logg inn her.

Logg inn nå